نموذج وصف مقرر
مراجعة أداء مؤسسات التعليم العالي (( مراجعة البرنامج الأكاديمي ))
وصف المقرر :
يوفر وصف المقرر هذا إيجازاً مقتضياً لأهم خصائص المقرر ومخرجات التعلم المتوقعة من الطالب تحقيقها مبرهناً عما إذا كان قد حقق الاستفادة القصوى من فرص التعلم المتاحة. ولابد من الربط بينها وبين وصف البرنامج.؛
1 . المؤسسة التعليمية جامعة الامام جعفر الصادق / كلية الاداب
2 . القسم العلمي / المركز التاريخ
3 . اسم / رمز المقرر English Grammar in Use
4 . أشكال الحضور المتاحة حضور الكتروني
5 . الفصل / السنة السنوي
6 . عدد الساعات الدراسية ( الكلي ) 60
7 . تاريخ إعداد هذا الوصف 1 / 9 / 2021
8 . أهداف المقرر
تطوير وتوسعة المفردات والعبارات التاريخية العامة
تطوير المعرفة اللغوية منها القواعد كالازمنة والتراكيب
ايضاح التشابهات والاختلافات اللغوية بين العربية والانكليزية
تطوير مهارات الاستيعاب وتكوين الجمل الانكليزية
مخرجات التعلم وطرائق التعليم والتعلم والتقيم
أ- الاهداف المعرفية
أ1- معرفة الاسس النظرية للغة .
أ2- القدرة على ترجمة ما لايقل عن 300 مفردة وعبارة تاريخية الى الانكليزية .
أ3-القدرة على تكوين جمل صحيحة قواعديا من ناحية التركيب والازمنة الخ.
أ4- معرفة الفروقات اللغوية الاساسية بين العربية والانكليزية.
ب- الاهداف المهاراتية الخاصة بالمقرر
ب 1 – تمكين الطالب ذهنيا من خلال التدريب والممارسة والتعلم والتي تنظم من خلال المعارف والخبرات
ب 2 – تحصيل اكبر قدر من المعارف حول تاريخ المادة .
ب 3 – القدرة على المشاركة الجماعية والحوار .
ب4- معرفة المفاهيم والمصطلحات المتعلقة بالموضوع .
طرائق التعليم والتعلم
1 - استراتيجيات التعلم كاستراتيجيات تنشيط الذاكرة والمعالجة المعرفية وزيادة السرعة والسعة اثناء التعلم.
2 - استراتيجيات التفكير من خلال دلالات التفكير كالتحليل والاستنتاج , ستراتيجيات التخطيط والتنظيم الذاتي.
3- عرض مفردات المقرر الدراسي على الطلبة .
4 - تكليف الطلبة بالواجبات اليومية والمطالبة بها بشكل منظم .
5 - اعلام الطلبة عن كيفية احتساب الدرجات للطلبة خلال الفصل الدراسي وبنتائجهم الامتحانية ومناقشة الاخفاقات والنجاحات .
6 - اعلام الطلبة بالكتب المنهجية والكتب المساعدة التي يحتاجونها في مفردات المقرر الدراسي .
طرائق التقيم
1 - الامتحان الشفوي من خلال الحوار والنقاش والامتحان التحريري الواجب المكلف به الطالب والبحث العلمي والتقرير .
2 - طرح افكار عالية الفهم تؤدي الى وجود مجال عميق للتفكير , والتفكير من خلال نقاط تطرح حيث تؤدي الى مساعدة المتعلم في تطوير مهاراته في التفكير وتنظيم الافكار والنقاشات والاختبارات العلمية .
ج- الاهداف الوجدانية
ج1- ابداء الاسئلة الشفوية .
ج2- تحليل الظواهر اللغوية التي يرتكبها الطلاب .
ج3- ابداء الاسئلة غير المباشرة للتوصل الى معرفة مستويات الطلاب.
ج4- التحليل والتعليل والمقارنة .
طرائق التعليم والتعلم
1 - المناقشات العلمية والحوار واستخدام التقنيات الحديثة لاستيعاب ابرزها والشاشات الذكية و الاستفادة من مواقع الانترنيت والكتب الالكترونية والورقية .
2 - ادارة المحاضرة على نحو تطبيقي مرتبط بواقع الحياة اليومية لجذب الطالب الى موضوع الدرس دون الابتعاد عن صلب الموضوع لتكون المادة مرنة قابلة للفهم والتحليل .
3 - تكليف الطالب ببعض الانشطة والواجبات الجماعية .
4 - تخصيص نسبة من الدرجة للواجبات اليومية والاختبارات .
5 - التفكير الابداعي لدى الطلبة ومواكبة احدث الوسائل العلمية المتاحة في التعليم والتعلم .
طرائق التقيم
1 - المشاركة الفاعلة في قاعة الدرس دليل التزام الطالب وتحمله المسؤولية .
2 - الالتزام بالموعد المحدد في تقديم الواجبات والبحوث .
3 - تعبر الاختبارات الفصلية والنهائية عن الالتزام والتحصيل المعرفي والمهاري .
د- المهارات العامة والتأهيلية المنقولة (المهارات الأخرى المتعلقة بقابلية التوظيف والتطور الشخصي )
د1- مهارات ادارة الصف .
د2- التخطيط للتدريس والتهيئة .
د3- مهارات التقويم والمشاهدة .
د4- مهارات التقويم والتميز بين الفئات حسب القابليات العلمية والمهارات العقلية.
د5- تطوير قدرة الطالب على الحوار والمناقشة .
11- بنية المقرر
الاسبوع الساعات مخرجات التعلم المطلوبة أسم الوحدة / او الموضوع طريقة التعليم طريقة التقيم
1 2 اجزاء الاكلام في الانكليزية اجزاء الاكلام في الانكليزية محاضرة ومناقشة شفوي ونشاط صفي نقاشي
2 2 اجزاء الاكلام في الانكليزية اجزاء الاكلام في الانكليزية محاضرة ومناقشة شفوي ونشاط صفي نقاشي
3 2 زمن المضارع البسيط زمن المضارع البسيط محاضرة ومناقشة شفوي ونشاط صفي نقاشي
4 2 زمن المضارع البسيط زمن المضارع البسيط محاضرة ومناقشة شفوي ونشاط صفي نقاشي
5 2 زمن الماضي البسيط زمن الماضي البسيط محاضرة ومناقشة شفوي ونشاط صفي نقاشي
6 2 زمن الماضي البسيط زمن الماضي البسيط محاضرة ومناقشة شفوي ونشاط صفي نقاشي
7 2 انواع الاسماء في الانكليزية انواع الاسماء في الانكليزية محاضرة ومناقشة شفوي ونشاط صفي نقاشي
8 2 انواع الاسماء في الانكليزية انواع الاسماء في الانكليزية محاضرة ومناقشة شفوي ونشاط صفي نقاشي
9 2 زمن المستقبل البسيط زمن المستقبل البسيط محاضرة ومناقشة شفوي ونشاط صفي نقاشي
10 2 زمن المستقبل البسيط زمن المستقبل البسيط محاضرة ومناقشة شفوي ونشاط صفي نقاشي
11 2 الانماط الاساسية لتكوين الجمل الانماط الاساسية لتكوين الجمل محاضرة ومناقشة شفوي ونشاط صفي نقاشي
12 2 الانماط الاساسية لتكوين الجمل الانماط الاساسية لتكوين الجمل محاضرة ومناقشة شفوي ونشاط صفي نقاشي
13 2 صيغة المبني للمجهول صيغة المبني للمجهول محاضرة ومناقشة شفوي ونشاط صفي نقاشي
14 2 انواع الضمائر الانكليزية انواع الضمائر الانكليزية محاضرة ومناقشة شفوي ونشاط صفي نقاشي
15 2 انواع الافعال والعبارات الفعلية انواع الافعال والعبارات الفعلية محاضرة ومناقشة شفوي ونشاط صفي نقاشي
16 2 المضارع المستمر المضارع المستمر محاضرة ومناقشة شفوي ونشاط صفي نقاشي
17 2 العبارات الشرطية العبارات الشرطية محاضرة ومناقشة شفوي ونشاط صفي نقاشي
18 2 المضارع التام المضارع التام محاضرة ومناقشة شفوي ونشاط صفي نقاشي
19 2 انواع الصفات الانكليزية انواع الصفات الانكليزية محاضرة ومناقشة شفوي ونشاط صفي نقاشي
20 2 الماضي التام الماضي التام محاضرة ومناقشة شفوي ونشاط صفي نقاشي
21 2 ادوات التعريف والتنكير ادوات التعريف والتنكير محاضرة ومناقشة شفوي ونشاط صفي نقاشي
22 2 المستقبل التام المستقبل التام محاضرة ومناقشة شفوي ونشاط صفي نقاشي
23 2 انواع الظروف انواع الظروف محاضرة ومناقشة شفوي ونشاط صفي نقاشي
24 2 صيغ المضارع التام المستمر صيغ المضارع التام المستمر محاضرة ومناقشة شفوي ونشاط صفي نقاشي
25 2 انواع ادوات الربط انواع ادوات الربط محاضرة ومناقشة شفوي ونشاط صفي نقاشي
26 2 صيغة زمن الماضي التام المستمر صيغة زمن الماضي التام المستمر محاضرة ومناقشة شفوي ونشاط صفي نقاشي
27 2 صيغة زمن الماضي التام المستمر صيغة زمن الماضي التام المستمر محاضرة ومناقشة شفوي ونشاط صفي نقاشي
28 2 الجمل الامرية الجمل الامرية محاضرة ومناقشة شفوي ونشاط صفي نقاشي
29 2 المراجعة مراجعة شاملة لمفردات المادة محاضرة ومناقشة شفوي ونشاط صفي نقاشي
30 2 الامتحان النهائي اجراء اختبار نهائي محاضرة ومناقشة شفوي ونشاط صفي نقاشي
12- البنية التحتية
1-الكتب المقررة المطلوبة English Grammar in Use
2-المراجع الرئيسية ( المصادر )
3-الكتب والمراجع التي يوصي بها ( المجلات العلمية , والتقارير ........... )
ب-المراجع الاليكترونية , مواقع الانترنيت .........
13- خطة تطوير المقرر الدراسي
تطوير البرنامج هو عملية بين جميع اعضاء هيئة التدريس المعنيين بالتخصص وفق متطلبات مخرجات التعليم .
Course description template
Reviewing the performance of higher education institutions ((academic program review))
Course Description .
This course description provides a summary of the most important characteristics of the course and the learning outcomes that the student is expected to achieve, demonstrating whether he or she has made the most of the learning opportunities available. It must be linked to the program description.
1. Educational institution, Imam Jaafar Al-Sadiq University / College of Arts
2. Scientific Department/Center, Department of Qur’anic Sciences
3. Course name/code English Grammar in Use
4. Available attendance forms: Weekly attendance
5. Semester/Year : year
6. Number of academic hours (total) 60
7. The date this description was prepared is 9/1/2022
8. Course objectives
Developing and expanding common History vocabulary and phrases
Developing linguistic knowledge, including grammar, such as tenses and structures
Explaining the linguistic similarities and differences between Arabic and English
Developing comprehension skills and composing English sentences
Learning outcomes, teaching, learning and assessment methods
A- Cognitive objectives
A1- Knowing the theoretical foundations of the language.
A2- The ability to translate at least 300 History words and phrases into English.
A3-The ability to compose grammatically correct sentences in terms of structure, tenses, etc.
A4- Knowing the basic linguistic differences between Arabic and English.
B- The skills objectives of the course
B1 - Empowering the student mentally through training, practice and learning, which are organized through knowledge and experiences
B2 - Acquire the greatest amount of knowledge about the history of the subject.
B3 - The ability to participate collectively and dialogue.
B4- Knowledge of concepts and terminology related to the subject.
Teaching and learning methods
1 - Learning strategies, such as strategies for activating memory, cognitive processing, and increasing speed and capacity during learning.
2 - Thinking strategies through the semantics of thinking, such as analysis and deduction, planning and self-organization strategies.
3- Presenting the course vocabulary to the students.
4 - Assigning students to daily duties and demanding them in an organized manner.
5 - Informing students about how grades are calculated for students during the semester and their exam results, and discussing failures and successes.
6 - Informing students of the methodological books and auxiliary books they need in the course vocabulary.
Evaluation methods
1 - The oral exam through dialogue and discussion, the written exam assigned to the student, and the scientific research and report.
2 - Proposing highly comprehensible ideas that lead to a deep field of thought, and thinking through the points presented, which leads to helping the learner in developing his thinking skills, organizing ideas, discussions, and scientific tests.
C- Emotional goals
C1- Asking oral questions.
C2- Analyzing the linguistic phenomena committed by students.
C3- Asking indirect questions to find out the students’ levels.
C4- Analysis, reasoning and comparison.
Teaching and learning methods
1 - Scientific discussions, dialogue, and the use of modern technologies to absorb the most prominent ones, smart screens, and benefit from Internet sites and electronic and paper books.
2 - Managing the lecture in an applied manner linked to the reality of daily life to attract the student to the topic of the lesson without straying from the core of the topic so that the material is flexible and capable of being understood and analysed.
3- Assigning the student to some group activities and duties.
4- Allocating a percentage of the grade to daily assignments and tests.
5 - Creative thinking among students and keeping pace with the latest scientific methods available in teaching and learning.
Evaluation methods
1 - Active participation in the classroom is evidence of the student’s commitment and responsibility.
2- Commitment to the specified deadline for submitting assignments and research.
3 - Semester and final tests express commitment and cognitive and skill achievement.
D- General and qualifying transferable skills (other skills related to employability and personal development)
D1- Classroom management skills.
D2- Planning for teaching and preparation.
D3- Evaluation and observation skills.
D4- Evaluation skills and differentiation between groups according to scientific abilities and mental skills.
D5- Developing the student’s ability to dialogue and discuss.
11- Course structure
Week, Hours, Required Learning Outcomes, Name of the Unit/Subject, Teaching Method, Evaluation Method
1 2 Parts of speech in English Parts of speech in English Lecture, oral discussion, and classroom discussion activity
2 2 Parts of speech in English Parts of speech in English Lecture, oral discussion, and classroom discussion activity
3 2 Simple Present Tense Simple Present Tense Lecture, oral discussion, and class discussion activity
4 2 Simple Present Tense Simple Present Tense Lecture, oral discussion, and class discussion activity
5 2 Past Simple Tense Past Simple Tense Lecture, oral discussion, and class discussion activity
6 2 Past Simple Tense Past Simple Tense Lecture, oral discussion, and class discussion activity
7 2 Types of nouns in English Types of nouns in English Lecture, oral discussion, and classroom discussion activity
8 2 Types of nouns in English Types of nouns in English Lecture, oral discussion, and classroom discussion activity
9 2 The future simple tense The simple future tense A lecture, an oral discussion, and a class discussion activity
10 2 Future Simple Tense Future Simple Tense Lecture, oral discussion, and class discussion activity
11 2 The basic patterns of composing sentences The basic patterns of composing sentences Lecture, oral discussion, and classroom discussion activity
12 2 The basic patterns of composing sentences The basic patterns of composing sentences A lecture, an oral discussion, and a discussion class activity.
13 2 The passive voice The passive voice A lecture, an oral discussion, and a discussion class activity
14 2 Types of English pronouns Types of English pronouns Lecture, oral discussion, and classroom discussion activity
15 2 types of snakes