وصف المقرر //
|
جامعة الامام جعفر الصادق (ع) – كلية الآداب |
|
قسم التاريخ |
|
تاريخ الدولة الفاطمية |
|
البكالوريوس |
|
الكتروني |
|
سنوي |
|
60 |
|
كانون الثاني 2021 |
|
|
تعريف الطالب على تاريخ أهل البيت واطلاعه على اهم الاحداث التاريخية التي كان له اثر في حياة الدولة الفاطمية السياسية والاقتصادية والاجتماعية . |
|
العمل على تمكين الطلبة من اكتساب المعرفة بما ينسجم مع معايير الجودة في التعليم العالي |
|
تمكين الطلبة من اكتساب المعرفة العلمية لكي يكونوا قادرين على رفد سوق العمل بمخرجات فاعلة |
|
أ- المعرفة والفهم أ1- المام الطلبة بمصادر دراسة تاريخ الدولة الفاطمية. أ2- اعداد الطلبة علمية لكي يكونوا قادرين على اكتساب المعرفة العلمية وتطبيقها في عملية التدريس أ3- تمكين الطلبة فكريا لاستيعاب المنهج العلمي أ4- تمكين الطلبة من كتاب بحوث وتقارير علمية بأسلوب علمي صحيح أ5- المام الطلبة بطرائق البحث والتفكير العلمي |
ب - المهارات الخاصة بالموضوع ب1 – تنظيم وتقوية خبرات الطلبة من خلال تهيئتهم ذهنياً عن طريق اكتسابهم المعارف ب2 – اكتساب الطلبة اكبر قدر من المعلومات العلمية عن تاريخ الدولة الفاطمية. ب3 – تمكين الطلبة من المشاركة في الحوارات الجماعية ب4- تمكين الطلبة من استيعاب المقرر الدراسي |
طرائق التعليم والتعلم |
استخدام طرائق تدريس مختلفة منها اثارة المشكلة اثناء المحاضرة ومناقشتها من قبل الطلبة بطريقة الحوار العلمي , استخدام وسائل الايضاح الخرطة والسبورة , والكتب . |
طرائق التقييم |
الامتحانات التحريرية والشفوية , الحوار , النقاش , التقارير اليومية , البحوث |
ج- مهارات التفكير ج1- تمكين الطلبة على استيعاب المنهج العلمي ج2- تمكين الطلبة من التفكير العلمي و الاستنتاج والتحليل والنقد ج3- تمكين الطلبة من تفسير الاحداث التاريخية والاستنباط منها ج4- القدرة على وصف المنهج المقرر |
طرائق التعليم والتعلم |
زيادة المعرفة المكتسبة وسرعة وسعة التعلم من خلال وضع استراتيجيات تنشط ذاكرة الطالب بالاعتماد على التفكير والتحليل والاستنتاج والتخطيط والتنظيم الذاتي . |
طرائق التقييم |
مناقشة موضوعات علمية تحفز التفكير العميق , من اجل تطوير مهارات التفكير والنقاشات |
د - المهارات العامة والمنقولة ( المهارات الأخرى المتعلقة بقابلية التوظيف والتطور الشخصي ). د1- مهارات قيادة الصف د2- مهارات التخطيط د3- مهارات التقويم والتأكيد على الفروقات الفردية بين الطلبة د4- مهارات المشاهدة والتطبيق |
|
|||||
الأسبوع |
الساعات |
مخرجات التعلم المطلوبة |
اسم الوحدة / المساق أو الموضوع |
طريقة التعليم |
طريقة التقييم |
الاول 21/9/2018 |
|
الموقع الجغرافي لمصر |
تاريخ الدولة الفاطمية |
محاضرة |
الامتحان الشهري والتقارير والبحوث |
الثاني |
|
مصادر دراسة الدولة الفاطمية |
|
محاضرة |
الامتحان الشهري والتقارير والبحوث |
الثالث |
|
الكتب والوثائق |
|
محاضرة |
الامتحان الشهري والتقارير والبحوث |
الرابع |
|
الاثار اخرى |
|
محاضرة |
الامتحان الشهري والتقارير والبحوث |
الخامس |
|
المتاحف الاسلامية |
|
محاضرة |
الامتحان الشهري والتقارير والبحوث |
السادس |
|
اصول الفاطميين |
|
محاضرة |
الامتحان الشهري والتقارير والبحوث |
السابع |
|
انتقال من المغرب الى تونس |
|
محاضرة |
الامتحان الشهري والتقارير والبحوث |
الثامن- التاسع |
|
تاسيس قوة عسكرية |
|
محاضرة |
الامتحان الشهري والتقارير والبحوث |
العاشر –الثالث عشر |
|
التخطيط لدخول مصر |
|
محاضرة |
الامتحان الشهري والتقارير والبحوث |
الرابع عشر – الخامس عشر |
|
المعركة الاولى |
|
محاضرة |
الامتحان الشهري والتقارير والبحوث |
السادس عشر 15/2/2019 |
|
اسباب الهزيمة |
|
محاضرة |
الامتحان الشهري والتقارير والبحوث |
السابع عشر- التاسع عشر |
|
المعركة الثانية |
|
محاضرة |
الامتحان الشهري والتقارير والبحوث |
العشرون |
|
المعركة الثالثة |
|
محاضرة |
الامتحان الشهري والتقارير والبحوث |
الحادي و الثاني والعشرين |
|
احتلال مصر |
|
محاضرة |
الامتحان الشهري والتقارير والبحوث |
الثالث والعشرين |
|
تاسيس الدولة الفاطمية |
|
|
|
الرابع والعشرين
|
|
اعلان الخلافة الخليفة الاول |
|
|
|
الخامس والعشرين |
|
تاسيس الجامع الازهر |
|
محاضرة |
الامتحان الشهري والتقارير والبحوث |
السادس والعشرين |
|
بناء عاصمة الدولة |
|
محاضرة |
الامتحان الشهري والتقارير والبحوث |
السابع والعشرين |
|
اشراك الفئات الاخرى في الحكم |
|
محاضرة |
الامتحان الشهري والتقارير والبحوث |
الثامن والعشرين |
|
مراسيم الاحتفالات في الدولة الفاطمية
|
|
محاضرة |
الامتحان الشهري والتقارير والبحوث |
التاسع والعشرين |
|
مراسم الاعياد والمناسبات الدينية |
|
محاضرة |
الامتحان الشهري والتقارير والبحوث |
الثلاثون |
|
مراسم الاحتفال في المناسبات الاخرى |
|
محاضرة |
الامتحان الشهري والتقارير والبحوث |
|
|
القراءات المطلوبة :
|
|
متطلبات خاصة ( وتشمل على سبيل المثال ورش العمل والدوريات والبرمجيات والمواقع الالكترونية )
|
اجراء مناقشات بين الطلبة في موضوعات محدده والبحث عن المواضيع المتعلقة في المكتبة الجامعة والمكاتبات الحكومية |
الخدمات الاجتماعية ( وتشمل على سبيل المثال محاضرات الضيوف والتدريب المهني والدراسات الميدانية ) |
المحاضرات والندوات والمؤتمرات الخارجية , استشارات علمية , استضافة باحثين |
the Fatimid State
Course Description //
1. Educational Institution, Imam Jaafar al-Sadiq (peace be upon him) University - Faculty of Arts
2. University Department/Center, Department of History
3. Name/code of the course History of the Fatimid State
4. Programs in which bachelor’s degrees are included
5. Attendance forms available electronically
6. Semester/Year Annual
7. Number of study hours (total) 60
8. The date this description was prepared is January 2021
9. Course objectives
Introducing the student to the history of Ahl al-Bayt and informing him of the most important historical events that had an impact on the political, economic, and social life of the Fatimid state.
Working to enable students to acquire knowledge in line with quality standards in higher education
Enabling students to acquire scientific knowledge in order to be able to supply the labor market with effective outputs
10. Learning outcomes and methods of teaching, learning and evaluation
A- Knowledge and understanding
A1- Familiarizing students with the sources for studying the history of the Fatimid state.
A2- Preparing students scientifically so that they are able to acquire scientific knowledge and apply it in the teaching process
A3- Empowering students intellectually to comprehend the scientific method
A4- Enabling students to write scientific research and reports in a correct scientific manner
A5- Familiarize students with methods of research and scientific thinking
B - Subject-specific skills
B1 - Organizing and strengthening students’ experiences by preparing them mentally by acquiring knowledge
B2 - Students acquire the greatest amount of scientific information about the history of the Fatimid state.
B3 - Enabling students to participate in group dialogues
B4- Enabling students to comprehend the course
Teaching and learning methods
Using different teaching methods, including raising the problem during the lecture and discussing it with the students in a scientific dialogue method, using maps, blackboards, and books as illustration tools.
Evaluation methods
Written and oral exams, dialogue, discussion, daily reports, research
C- Thinking skills
C1- Enabling students to understand the scientific method
C2- Enabling students to think scientifically, deduce, analyze and criticize
C3- Enabling students to interpret historical events and draw conclusions from them
C4- The ability to describe the prescribed curriculum
Teaching and learning methods
Increasing the acquired knowledge, speed, and breadth of learning by developing strategies that activate the student’s memory by relying on thinking, analysis, deduction, planning, and self-organization.
Evaluation methods
Discussing scientific topics that stimulate deep thinking, in order to develop thinking and discussion skills
D - General and transferable skills (other skills related to employability and personal development).
D1- Class leadership skills
D2- Planning skills
D3- Evaluation skills and emphasizing individual differences among students
D4- Viewing and application skills
11. Course structure
Week Hours Required learning outcomes Name of unit/course or subject Teaching method Evaluation method
the first
9/21/2018 The geographical location of Egypt The history of the Fatimid state Monthly exam lecture, reports and research
The second is sources for studying the Fatimid state, the monthly exam lecture, reports and research
The third is books, documents, monthly exam lectures, reports and research
Fourth, other effects: lecture, monthly exam, reports and research
Fifth Islamic Museums, monthly exam lecture, reports and research
Sixth, Fatimid Fundamentals, monthly exam lecture, reports and research
Seventh, transfer from Morocco to Tunisia, monthly exam lecture, reports and research
Eighth-Ninth: Establishing a military force, monthly exam lecture, reports and research
Tenth - thirteenth, planning to enter Egypt, monthly exam lecture, reports and research
Fourteenth - fifteenth, the first battle, monthly exam lecture, reports and research
Sixteenth 2/15/2019 Reasons for defeat, monthly exam lecture, reports and research
Seventeenth-nineteenth, the second battle, monthly exam lecture, reports and research
The twenty-third battle, monthly exam lecture, reports and research
The twenty-first and second occupation of Egypt, monthly exam lecture, reports and research
Twenty-third: Establishment of the Fatimid state
twenty-fourth
Declaration of the caliphate, the first caliph
The twenty-fifth founding of Al-Azhar Mosque, monthly exam lecture, reports and research
Twenty-sixth building of the nation's capital monthly exam lecture, reports and research
Twenty-seventh: Involving other groups in governance, monthly exam lecture, reports, and research
Twenty-eighth ceremonial ceremonies in the Fatimid state
Monthly exam lecture, reports and research
The twenty-ninth: holiday ceremonies and religious events, monthly exam lecture, reports and research
Thirty celebration ceremonies on other occasions, monthly examination lecture, reports and research
12. Infrastructure
Required readings:
Basic texts
Course books
Other 1- Dr. Abdel Moneim Majed - The emergence of the Fatimid state
Special requirements (including, for example, workshops, periodicals, software, and websites) Conducting discussions among students on specific topics and searching for related topics in the university library and government correspondence.
Social services (including, for example, guest lectures, vocational training, and field studies), external lectures, seminars, and conferences, scientific consultations, hosting researchers.