وصف المقرر //  

  1. المؤسسة التعليمية

جامعة الامام جعفر الصادق (ع) – كلية الآداب

  1. القسم الجامعي / المركز

قسم التاريخ

  1. اسم / رمز المقرر

تاريخ الدولة الفاطمية

  1. البرامج التي يدخل فيها

البكالوريوس

  1. أشكال الحضور المتاحة

الكتروني

  1. الفصل / السنة

سنوي

  1. عدد الساعات الدراسية (الكلي)

60

  1. تاريخ إعداد هذا الوصف

كانون الثاني 2021

  1. أهداف المقرر

تعريف الطالب على تاريخ أهل البيت واطلاعه على اهم الاحداث التاريخية التي كان له اثر في حياة الدولة الفاطمية السياسية والاقتصادية والاجتماعية .

العمل على تمكين الطلبة من اكتساب المعرفة بما ينسجم مع معايير الجودة في التعليم العالي

تمكين الطلبة من اكتساب المعرفة العلمية لكي يكونوا قادرين على رفد سوق العمل بمخرجات فاعلة

 

  1. مخرجات التعلم وطرائق التعليم والتعلم والتقييم

أ- المعرفة والفهم

أ1- المام الطلبة بمصادر دراسة تاريخ الدولة الفاطمية.

أ2- اعداد الطلبة علمية لكي يكونوا قادرين على اكتساب المعرفة العلمية وتطبيقها في عملية التدريس

أ3-  تمكين الطلبة فكريا لاستيعاب المنهج العلمي

أ4- تمكين الطلبة من كتاب بحوث وتقارير علمية بأسلوب علمي صحيح

أ5- المام الطلبة بطرائق البحث والتفكير العلمي

ب -  المهارات الخاصة بالموضوع

ب1 – تنظيم وتقوية خبرات الطلبة من خلال تهيئتهم ذهنياً عن طريق اكتسابهم المعارف

ب2 – اكتساب الطلبة اكبر قدر من المعلومات العلمية عن تاريخ الدولة الفاطمية.

ب3 – تمكين الطلبة من المشاركة في الحوارات الجماعية

ب4-  تمكين الطلبة من استيعاب المقرر الدراسي   

     طرائق التعليم والتعلم

استخدام طرائق تدريس مختلفة منها اثارة المشكلة اثناء المحاضرة ومناقشتها من قبل الطلبة بطريقة الحوار العلمي , استخدام وسائل الايضاح الخرطة والسبورة , والكتب .

     طرائق التقييم

الامتحانات التحريرية والشفوية , الحوار , النقاش , التقارير اليومية , البحوث

ج- مهارات التفكير

ج1- تمكين الطلبة على استيعاب  المنهج العلمي

ج2- تمكين الطلبة من التفكير العلمي  و الاستنتاج  والتحليل والنقد

ج3- تمكين الطلبة من تفسير الاحداث التاريخية والاستنباط منها

ج4-  القدرة على وصف المنهج المقرر

    طرائق التعليم والتعلم

 زيادة المعرفة المكتسبة وسرعة وسعة التعلم من خلال وضع استراتيجيات تنشط  ذاكرة الطالب بالاعتماد على التفكير والتحليل والاستنتاج  والتخطيط والتنظيم الذاتي .

   طرائق التقييم

مناقشة موضوعات علمية تحفز التفكير العميق , من اجل تطوير مهارات التفكير والنقاشات

د - المهارات  العامة والمنقولة ( المهارات الأخرى المتعلقة بقابلية التوظيف والتطور الشخصي ).

د1- مهارات قيادة الصف

د2- مهارات التخطيط

د3- مهارات التقويم والتأكيد على الفروقات الفردية بين الطلبة

د4-   مهارات المشاهدة والتطبيق

 

 

  1. بنية المقرر

 

الأسبوع

الساعات

مخرجات التعلم المطلوبة

اسم الوحدة / المساق أو الموضوع

طريقة التعليم

طريقة التقييم

الاول

21/9/2018

 

الموقع الجغرافي لمصر          

تاريخ الدولة الفاطمية

محاضرة

الامتحان الشهري والتقارير والبحوث

الثاني

 

مصادر دراسة الدولة الفاطمية

 

محاضرة

الامتحان الشهري والتقارير والبحوث

الثالث

 

الكتب والوثائق

 

محاضرة

الامتحان الشهري والتقارير والبحوث

الرابع

 

الاثار اخرى        

 

محاضرة

الامتحان الشهري والتقارير والبحوث

الخامس

 

المتاحف الاسلامية

 

محاضرة

الامتحان الشهري والتقارير والبحوث

السادس

 

اصول الفاطميين

 

محاضرة

الامتحان الشهري والتقارير والبحوث

السابع

 

انتقال من المغرب الى تونس

 

محاضرة

الامتحان الشهري والتقارير والبحوث

الثامن- التاسع

 

تاسيس قوة عسكرية

 

محاضرة

الامتحان الشهري والتقارير والبحوث

العاشر –الثالث عشر

 

التخطيط لدخول مصر

 

محاضرة

الامتحان الشهري والتقارير والبحوث

الرابع عشر – الخامس عشر

 

المعركة الاولى

 

محاضرة

الامتحان الشهري والتقارير والبحوث

السادس عشر 15/2/2019

 

اسباب الهزيمة

 

محاضرة

الامتحان الشهري والتقارير والبحوث

السابع عشر- التاسع عشر

 

المعركة الثانية

 

محاضرة

الامتحان الشهري والتقارير والبحوث

العشرون

 

المعركة الثالثة  

 

محاضرة

الامتحان الشهري والتقارير والبحوث

الحادي و الثاني والعشرين

 

احتلال مصر

 

محاضرة

الامتحان الشهري والتقارير والبحوث

الثالث والعشرين

 

تاسيس الدولة الفاطمية

 

 

 

الرابع والعشرين

 

 

اعلان الخلافة              الخليفة الاول

 

 

 

الخامس والعشرين

 

تاسيس الجامع الازهر               

 

محاضرة

الامتحان الشهري والتقارير والبحوث

السادس والعشرين

 

بناء عاصمة الدولة

 

محاضرة

الامتحان الشهري والتقارير والبحوث

السابع والعشرين

 

اشراك الفئات الاخرى في الحكم

 

محاضرة

الامتحان الشهري والتقارير والبحوث

الثامن والعشرين

 

 مراسيم الاحتفالات في الدولة الفاطمية

 

 

محاضرة

الامتحان الشهري والتقارير والبحوث

التاسع والعشرين

 

مراسم الاعياد والمناسبات الدينية

 

محاضرة

الامتحان الشهري والتقارير والبحوث

الثلاثون

 

مراسم الاحتفال في المناسبات الاخرى

 

محاضرة

الامتحان الشهري والتقارير والبحوث

 

  1. البنية التحتية

القراءات المطلوبة :

  • النصوص الأساسية
  • كتب المقرر
  • أخرى    
  1.  د عبد المنعم ماجد – ظهور الدولة الفاطمية

متطلبات خاصة ( وتشمل على سبيل المثال ورش العمل والدوريات والبرمجيات والمواقع الالكترونية )

 

 

 

اجراء مناقشات بين الطلبة في موضوعات محدده والبحث عن المواضيع المتعلقة في المكتبة الجامعة والمكاتبات الحكومية

الخدمات الاجتماعية ( وتشمل على سبيل المثال محاضرات الضيوف والتدريب المهني والدراسات الميدانية )

المحاضرات والندوات والمؤتمرات الخارجية , استشارات علمية , استضافة باحثين

 

 

the Fatimid State

Course Description //

1. Educational Institution, Imam Jaafar al-Sadiq (peace be upon him) University - Faculty of Arts

2. University Department/Center, Department of History

3. Name/code of the course History of the Fatimid State

4. Programs in which bachelor’s degrees are included

5. Attendance forms available electronically

6. Semester/Year Annual

7. Number of study hours (total) 60

8. The date this description was prepared is January 2021

9. Course objectives

Introducing the student to the history of Ahl al-Bayt and informing him of the most important historical events that had an impact on the political, economic, and social life of the Fatimid state.

Working to enable students to acquire knowledge in line with quality standards in higher education

Enabling students to acquire scientific knowledge in order to be able to supply the labor market with effective outputs

10. Learning outcomes and methods of teaching, learning and evaluation

A- Knowledge and understanding

A1- Familiarizing students with the sources for studying the history of the Fatimid state.

A2- Preparing students scientifically so that they are able to acquire scientific knowledge and apply it in the teaching process

A3- Empowering students intellectually to comprehend the scientific method

A4- Enabling students to write scientific research and reports in a correct scientific manner

A5- Familiarize students with methods of research and scientific thinking

B - Subject-specific skills

B1 - Organizing and strengthening students’ experiences by preparing them mentally by acquiring knowledge

B2 - Students acquire the greatest amount of scientific information about the history of the Fatimid state.

B3 - Enabling students to participate in group dialogues

B4- Enabling students to comprehend the course

      Teaching and learning methods

Using different teaching methods, including raising the problem during the lecture and discussing it with the students in a scientific dialogue method, using maps, blackboards, and books as illustration tools.

      Evaluation methods

Written and oral exams, dialogue, discussion, daily reports, research

C- Thinking skills

C1- Enabling students to understand the scientific method

C2- Enabling students to think scientifically, deduce, analyze and criticize

C3- Enabling students to interpret historical events and draw conclusions from them

C4- The ability to describe the prescribed curriculum

     Teaching and learning methods

  Increasing the acquired knowledge, speed, and breadth of learning by developing strategies that activate the student’s memory by relying on thinking, analysis, deduction, planning, and self-organization.

    Evaluation methods

Discussing scientific topics that stimulate deep thinking, in order to develop thinking and discussion skills

D - General and transferable skills (other skills related to employability and personal development).

D1- Class leadership skills

D2- Planning skills

D3- Evaluation skills and emphasizing individual differences among students

D4- Viewing and application skills

 

 

11. Course structure

Week Hours Required learning outcomes Name of unit/course or subject Teaching method Evaluation method

the first

9/21/2018 The geographical location of Egypt The history of the Fatimid state Monthly exam lecture, reports and research

The second is sources for studying the Fatimid state, the monthly exam lecture, reports and research

The third is books, documents, monthly exam lectures, reports and research

Fourth, other effects: lecture, monthly exam, reports and research

Fifth Islamic Museums, monthly exam lecture, reports and research

Sixth, Fatimid Fundamentals, monthly exam lecture, reports and research

Seventh, transfer from Morocco to Tunisia, monthly exam lecture, reports and research

Eighth-Ninth: Establishing a military force, monthly exam lecture, reports and research

Tenth - thirteenth, planning to enter Egypt, monthly exam lecture, reports and research

Fourteenth - fifteenth, the first battle, monthly exam lecture, reports and research

Sixteenth 2/15/2019 Reasons for defeat, monthly exam lecture, reports and research

Seventeenth-nineteenth, the second battle, monthly exam lecture, reports and research

The twenty-third battle, monthly exam lecture, reports and research

The twenty-first and second occupation of Egypt, monthly exam lecture, reports and research

Twenty-third: Establishment of the Fatimid state

twenty-fourth

Declaration of the caliphate, the first caliph

The twenty-fifth founding of Al-Azhar Mosque, monthly exam lecture, reports and research

Twenty-sixth building of the nation's capital monthly exam lecture, reports and research

Twenty-seventh: Involving other groups in governance, monthly exam lecture, reports, and research

Twenty-eighth ceremonial ceremonies in the Fatimid state

Monthly exam lecture, reports and research

The twenty-ninth: holiday ceremonies and religious events, monthly exam lecture, reports and research

Thirty celebration ceremonies on other occasions, monthly examination lecture, reports and research

12. Infrastructure

Required readings:

 Basic texts

 Course books

 Other 1- Dr. Abdel Moneim Majed - The emergence of the Fatimid state

Special requirements (including, for example, workshops, periodicals, software, and websites) Conducting discussions among students on specific topics and searching for related topics in the university library and government correspondence.

Social services (including, for example, guest lectures, vocational training, and field studies), external lectures, seminars, and conferences, scientific consultations, hosting researchers.