وصف المقرر
يوفر وصف المقرر هذا إيجازاً مقتضياً لأهم خصائص المقرر ومخرجات التعلم المتوقعة من الطالب تحقيقها مبرهناً عما إذا كان قد حقق الاستفادة القصوى من فرص التعلم المتاحة. ولابد من الربط بينها وبين وصف البرنامج.؛ |
م.د ميثم علي نافع
|
كلية الآداب /جامعة الأمام جعفر الصادق (عليه السلام) |
|
قسم التاريخ |
|
التاريخ الساساني والبيزنطي 215H SB |
|
إلزامي |
|
سنوي |
|
90 |
|
17/9/2022 |
|
|
تطوير التعليم الاكاديمي في الجامعة والكلية وبما ينطبق مع معايير الجودة في التعليم العالي والتي تمكن الجامعات من انتاج مخرجات تزج في سوق العمل قادرة على الانتاج في سوق العمل. |
|
تعرف طلاب المرحلة الثانية على حقبة هامة من تاريخ العالم القديم وهي التاريخ الساساني والبيزنطي . |
|
التعرف على الانجازات الحضارية لبلاد فارس (ايران) في ميادين السياسة كمعرفة أنظمة الحكم لتلك البلاد ومعتقداتها الدينية . |
|
أ- الأهداف المعرفية أ1- تعريف الطالب على السياسات القديمة في الدولتين الساسانية والبيزنطية. أ2- رسم خرائط توضح المواقع الحضارية لحدود الدولتين. أ3- تهيئة الطالب لمستوى اكاديمي متطور من خلال البحوث والتقارير العلمية. أ4- استيعاب الطلبة لأكبر قدر ممكن من المنهج المقرر. أ5- اعداد الطالب نفسيا وفكريا لتقبل المادة الدراسية. أ6- المعرفة والفهم. |
ب - الأهداف المهاراتية الخاصة بالمقرر. ب1 - يدرك الطالب مدى التشابه والاختلاف بين الدولتين. ب2 - يدرك الطالب مدى أهمية العلاقات السياسة و العسكرية في تطور وتوسع الدول. ب3 - استخدام اسئلة شفوية لتوضيح مفردات المادة ولمعرفة الطالب بالمفاهيم والمصطلحات المتعلقة بالمادة. ب4- تحصيل اكبر قدر من المعارف حول المادة. |
طرائق التعليم والتعلم |
القاء المحاضرات، تكليف الطالب بأعداد اوراق بحثية ، مشاركة الطالب في المحاضرات و المناقشات .
|
طرائق التقييم |
حضور و مشاركة ، انجاز التقارير والاوراق البحثية ، امتحان نصف الفصل ،, الامتحان النهائي . |
ج- الأهداف الوجدانية والقيمية ج1- اختبار قدرات الطالب على فهم و حفظ المادة التاريخية والإجابة الصحيحة. ج2- القدرة على التحليل والاستنتاج للمادة المقررة. ج3- التقييم الاسبوعي للطالب . ج4- اختبار الطالب بالامتحانات الفصلية.
|
طرائق التعليم والتعلم |
الطريقة المتبعة في الفقرة أعلاه
|
طرائق التقييم |
الطريقة المتبعة في الفقرة أعلاه
|
د - المهارات العامة والتأهيلية المنقولة ( المهارات الأخرى المتعلقة بقابلية التوظيف والتطور الشخصي ). د1- مهارات ادارة القاعة الدراسية. د2- تشجيع الطالب على المناقشة وطرح الأسئلة . د3- مهارات التقويم والتميز (الفروق الفردية ) بين الطلبة حسب القابليات العلمية والمهارات العقلية . |
|
|||||
الأسبوع |
الساعات |
مخرجات التعلم المطلوبة |
اسم الوحدة / أو الموضوع |
طريقة التعليم |
طريقة التقييم |
1-2 |
2 |
مصادر دراسة التاريخ الساساني، جغرافية بلاد فارس واصل التسمية |
|
محاضرة |
الامتحان الشهري والتقارير
|
3-4 |
2 |
مدخل الى بلاد فارس قبل الحكم الساساني (الميديون، الاخمينيون ، الفرثيون) |
|
محاضرة |
الامتحان الشهري والتقارير
|
5-6 |
2 |
تأسيس الدولة الساسانية ،حكم اردشير بن بابك وسابور الاول |
|
محاضرة |
الامتحان الشهري والتقارير
|
7 |
2 |
الحرب الساسانية-البيزنطية ‘ مملكة الحضر |
|
محاضرة |
الامتحان الشهري والتقارير |
8-9 |
2 |
عهد الملك سابور الثاني الثاني(309-379م) أ-حياته واعتلائه العرش ب-اعماله العسكرية ج-تنظيماته واعماله العمرانية |
|
محاضرة |
الامتحان الشهري والتقارير
|
10-11 |
2 |
عهد الملك كسرى انو شروان(531-579م) أ-الاصلاحات العامة ب-الاعمال العسكرية ج-العلاقات الخارجية |
|
محاضرة |
الامتحان الشهري والتقارير
|
12 |
2 |
نهاية الدولة الساسانية |
|
محاضرة |
الامتحان الشهري والتقارير |
13-14 |
2 |
الحضارة الساسانية (الدين الزرادشتي، المانوية ،المسيحية) |
|
محاضرة |
الامتحان الشهري والتقارير
|
15 |
2 |
(التاريخ البيزنطي) مقدمة في قيام الامبراطورية وتسميتها |
|
محاضرة |
الامتحان الشهري والتقارير
|
16 -17 |
2 |
اعتلاء قسطنطين الكبير العرش وموقفه من المسيحية وانتشارها |
|
محاضرة |
الامتحان الشهري والتقارير |
18 |
2 |
بناء القسطنطينية (الاسباب والدوافع والتسمية) |
|
محاضرة |
الامتحان الشهري والتقارير |
19-21 |
2 |
عهد جستنيان الاول ( اعتلائه العرش ، سياسته الداخلية ،سياسته الخارجية) |
|
محاضرة |
الامتحان الشهري والتقارير
|
22-23
|
2 |
الاسرة الهرقلية (العلاقات مع العرب، العلاقات مع الساسانيين) دعوة هرقل للاسلام. |
|
محاضرة |
الامتحان الشهري والتقارير
|
ما تبقى من اسابيع امتحانات للطلبة |
|
|
|
|
|
|
|
1ـ الكتب المقررة المطلوبة |
|
2ـ المراجع الرئيسية (المصادر) |
* الحديثي، قحطان عبد الستار، دراسات في التاريخ الساساني والبيزنطي، البصرة *كريستنس، ارثر، ايران في عهد الساسانيين ،ترجمة :يحيى الخشاب وعبد الوهاب، بيروت *توفيق، عمر كمال ،الامبراطورية البيزنطية ،الاسكندرية (1967) |
اـ الكتب والمراجع التي يوصى بها ( المجلات العلمية , التقارير ,.... ) |
جميع الكتب والمراجع التي تتعلق بمادة تاريخ الشرق الأدنى القديم وهي كثيرة ومتوفرة في المكتبات العامة بشكل يسير. |
ب ـ المراجع الالكترونية, مواقع الانترنيت .... |
الموسوعة الحرة على الانترنت الويكيبيديا |
|
تحديث المقرر الدراسي من خلال التوسع ببعض المواضيع المختصرة التي لها اهمية في معرفة مختلف الجوانب الحضارية لممالك الشرق الادنى القديم واضافة مواضيع جديدة لتوسيع الآفاق المعرفية للطلبة والحصول على معلومات جديدة ذات علاقة بالمنهج المقرر. و تحفيز الطلبة على البحث العلمي من خلال تكليفهم بكتابة بحوث اكاديمية وتحليل النصوص التاريخية والخروج بتوصيات ذات فائدة تاريخية . |
Course description
This course description provides a summary of the most important characteristics of the course and the learning outcomes that the student is expected to achieve, demonstrating whether he or she has made the most of the learning opportunities available. It must be linked to the program description.
MD Maytham Ali Nafi
1. Educational institution, College of Arts/University of Imam Jaafar al-Sadiq (peace be upon him)
2. Scientific Department/Center, History Department
3. Course name/code Sassanian and Byzantine History 215H SB
4. Attendance forms available are mandatory
5. Semester/Year Annual
6. Number of study hours (total) 90
7. The date this description was prepared: 9/17/2022
8. Course objectives
Developing academic education at the university and college in accordance with quality standards in higher education, which enables universities to produce outputs that are able to be produced in the labor market.
The students of the second stage learned about an important era in the history of the ancient world, which is Sassanian and Byzantine history.
Identifying the cultural achievements of Persia (Iran) in the fields of politics, such as knowing the government systems of that country and its religious beliefs.
10. Course outcomes and teaching, learning and evaluation methods
A- Cognitive objectives
A1- Introducing the student to ancient policies in the Sassanian and Byzantine states.
A2- Drawing maps showing the cultural locations of the borders of the two countries.
A3- Preparing the student for an advanced academic level through scientific research and reports.
A4- Students absorb as much of the prescribed curriculum as possible.
A5- Preparing the student psychologically and intellectually to accept the academic material.
A6- Knowledge and understanding.
B - The skills objectives of the course.
B1 - The student realizes the extent of similarities and differences between the two countries.
B2 - The student realizes the importance of political and military relations in the development and expansion of countries.
B3 - Using oral questions to clarify the subject’s vocabulary and to familiarize the student with the concepts and terminology related to the subject.
B4- Acquire the greatest amount of knowledge about the subject.
Teaching and learning methods
Giving lectures, assigning the student to prepare research papers, and participating in lectures and discussions.
Evaluation methods
Attendance and participation, completion of reports and research papers, midterm exam, final exam.
C- Emotional and value goals
C1- Testing the student’s abilities to understand and memorize historical material and give the correct answer.
C2- The ability to analyze and conclude the subject matter.
C3- Weekly evaluation of the student.
C4- Testing the student with quarterly exams.
Teaching and learning methods
The method used in the paragraph above
Evaluation methods
The method used in the paragraph above
D - Transferable general and qualifying skills (other skills related to employability and personal development).
D1- Classroom management skills.
D2- Encouraging the student to discuss and ask questions.
D3- Evaluation and excellence skills (individual differences) among students according to scientific abilities and mental skills.
11. Course structure
Week Hours Required learning outcomes Name of unit/or subject Teaching method Evaluation method
1-2 2 Sources for studying Sassanid history, geography of Persia, continued naming, exam lecture
monthly
And reports
3-4 2 Introduction to Persia before Sassanian rule (Medoids, Achaemenids, Parthians) Exam lecture
monthly
And reports
5-6 2 The establishment of the Sasanian state, the rule of Ardashir ibn Babak and Sabur I, exam lecture
monthly
And reports
7 2 The Sasanian-Byzantine War ‘ Kingdom of Hatra Exam Lecture
monthly
And reports
8-9 2 The reign of King Sapor II II (309-379 AD) A- His life and accession to the throne B- His military actions C- His organizations and urban works Exam Lecture
monthly
And reports
10-11 2 The reign of King Khosrau Anu Shirwan (531-579 AD) A-General reforms B-Military actions C-Foreign relations Exam lecture
monthly
And reports
12 2 The end of the Sasanian state, exam lecture
monthly
And reports
13-14 2 Sasanian civilization (Zoroastrian religion,
Manichaeism, Christianity) exam lecture
monthly
And reports
15 2 (Byzantine history) Introduction to the establishment of the empire and its name Exam lecture
monthly
And reports
16-17 2 The accession of Constantine the Great to the throne and his position on Christianity and its spread. Exam lecture
monthly
And reports
18 2 Building Constantinople (causes, motives, and naming) Exam lecture
monthly
And reports
19-21 2 The reign of Justinian I (his accession to the throne, his domestic policy, his foreign policy) exam lecture
monthly
And reports
22-23
2 The Heraclioid dynasty (relations with the Arabs, relations with the Sassanids) Heraclius’s call to Islam. Exam lecture
monthly
And reports
what's left of
Weeks
Exams
For students
12. Infrastructure
1- Required prescribed books
2- Main references (sources) * Al-Hadithi, Qahtan Abdul Sattar, Studies in Sassanian and Byzantine History, Basra.
*Christens, Arthur, Iran during the Sassanian era, translated by: Yahya Al-Khashab and Abdel-Wahhab, Beirut.
*Tawfiq, Omar Kamal, Byzantine Empire, Alexandria (1967)
A - Recommended books and references (scientific journals, reports,...) All books and references related to the subject of the history of the ancient Near East, which are many and easily available in public libraries.
B - Electronic references, Internet sites... The free online encyclopedia, Wikipedia
13. Course development plan
Updating the curriculum by expanding some brief topics that are important in knowing the various cultural aspects of the ancient Near Eastern kingdoms and adding new topics to expand students’ cognitive horizons and obtain new information related to the prescribed curriculum. Motivating students to pursue scientific research by assigning them to write academic research, analyze historical texts, and come up with recommendations of historical interest.