نموذج وصف المقرر
وصف المقرر
يوفر وصف المقرر هذا إيجازاً مقتضياً لأهم خصائص المقرر ومخرجات التعلم المتوقعة من الطالب تحقيقها مبرهناً عما إذا كان قد حقق الاستفادة القصوى من فرص التعلم المتاحة. ولابد من الربط بينها وبين وصف البرنامج.؛ |
م .م شهلاء رمزي كاظم
1. المؤسسة التعليمية |
كلية الآداب /جامعة الأمام جعفر الصادق (عليه السلام) |
2. القسم العلمي / المركز |
قسم التاريخ |
3. اسم / رمز المقرر |
فلسفة التاريخ - PH |
4. أشكال الحضور المتاحة |
إلزامي |
5. الفصل / السنة |
سنوي |
6. عدد الساعات الدراسية (الكلي) |
60 |
7. تاريخ إعداد هذا الوصف |
2022/10/23 |
|
|
تطوير التعليم الاكاديمي في الجامعة والكلية وبما ينطبق مع معايير الجودة في التعليم العالي والتي تمكنالجامعات من انتاج مخرجات تزج في سوق العمل قادرة على الانتاج في سوق العمل. |
|
تدريس طلبة المرحلة الثالثة لمادة فلسفة التاريخ من خلال كتاب معتمد وغاية فلسفة التاريخ هي دراسةمنتجات العقل البشري مما يتطلب توسيع مدارك الطلبة واكتساب مهارة الفهم اكثر من الحفظ للتمكن منالمادة. |
|
تعريف الطالب بإسهامات الفلاسفة العرب والغرب في وضع تفاسير ونظريات مختلفة لتفسير التاريخ والتعاقب الدوري للحضارات. |
10. مخرجات المقرر وطرائق التعليم والتعلم والتقييم |
أ- الأهداف المعرفية أ1- الالمام بأساسيات طرائق التفكير بالمنهج المقرر . أ2- تقريب وجهات النظر بين الأستاذ والطالب من خلال التوجيهات السديدة. أ3- تهيئة الطالب لمستوى اكاديمي متطور من خلال البحوث والتقارير العلمية. أ4- استيعاب الطلبة لأكبر قدر ممكن من المنهج المقرر أ5- اعداد الطالب نفسيا وفكريا لتقبل المادة الدراسية. أ6- المعرفة والفهم. |
ب - الأهداف المهاراتية الخاصة بالمقرر. ب1 - استخدام اسئلة شفوية لتوضيح مفردات المادة. ب2 - تحصيل اكبر قدر من المعارف حول المادة. ب3 - القدرة على المشاركة الجماعية والحوار. ب4- معرفة المفاهيم والمصطلحات المتعلقة بالمادة. |
طرائق التعليم والتعلم |
القاء المحاضرات، تكليف الطالب بأعداد اوراق بحثية ، مشاركة الطالب فى المحاضرات والمناقشات . |
طرائق التقييم |
الامتحان الشفوي ) الحوار ، النقاش (، الامتحان التحريري ، الواجب الكلف به الطالب، البحث العلمي والتقرير |
ج- الأهداف الوجدانية والقيمية ج1- القدرة على وصف المادة المقررة. ج2- اختبار قدرات الطالب على الحفظ والفهم للمادة والإجابة الصحيحة . ج3- التقييم الاسبوعي للطالب . ج4- اختبار عقل الطالب بالامتحانات الفصلية.
|
طرائق التعليم والتعلم |
الطريقة المتبعة في الفقرة أعلاه
|
طرائق التقييم |
الطريقة المتبعة في الفقرة أعلاه |
د - المهارات العامة والتأهيلية المنقولة ( المهارات الأخرى المتعلقة بقابلية التوظيف والتطور الشخصي ). د1- مهارات ادارة القاعة الدراسية. د2- التخطيط للتدريس وتشجيع الطالب على قراءة مصادر خارجية بمثابة مراجع لمادة فلسفة التاريخ غير المرجع المقرر استخدامه في الفصل الدراسي. د3- تشجيع الطالب على المناقشة وطرح الأسئلة . د4-مهارات التقويم والتميز (الفروق الفردية ) بين الطلبة حسب القابليات العلمية والمهارات العقلية . |
|
|||||
الأسبوع |
الساعات |
مخرجات التعلم المطلوبة |
اسم الوحدة / أو الموضوع |
طريقة التعليم |
طريقة التقييم |
1-2 |
2 |
مفهوم مصطلح الفلسفةوتطوره ، عوامل نشوء الفلسفة في اليونان |
فلسفة التاريخ |
محاضرة |
الامتحانالشهري والتقارير والبحوث |
3-4 |
2 |
بواعث فلسفة التاريخ وأهدافها |
فلسفة التاريخ |
محاضرة |
الامتحانالشهري والتقارير |
5 |
2 |
سمات فلسفة التاريخ |
فلسفة التاريخ |
محاضرة |
الامتحانالشهري والتقارير |
6-9 |
2 |
تفسيرات الديانات السماوية الكبرى للتاريخ(اليهودية، المسيحية، الإسلام) |
فلسفة التاريخ |
محاضرة |
الامتحان الشهري والتقارير |
10-11 |
2 |
التفسير الخرافي للتاريخ التفسير العرقي للتاريخ |
فلسفة التاريخ |
محاضرة |
الامتحان الشهري والتقارير |
12 |
2
|
نظرية العامل الجغرافي |
فلسفة التاريخ |
محاضرة |
الامتحانالشهري والتقارير |
13 |
2 |
نظرية الفردي البطولي في التاريخ
|
فلسفة التاريخ |
محاضرة |
الامتحانالشهري والتقارير |
14 |
2 |
التفسير المادي للتاريخ
|
فلسفة التاريخ |
محاضرة |
الامتحان الشهري والتقارير |
15-16 |
2 |
التفسير المثالي للتاريخالمثالية عند (هيجل والمثالية الجدلية) |
فلسفة التاريخ |
محاضرة |
الامتحان الشهري والتقارير |
17-18 |
2 |
مفهوم الحضارة والتفسير الحضاري عند ابن خلدون |
فلسفة التاريخ |
محاضرة |
الامتحان الشهري والتقارير |
19 |
2 |
الحضارة واطوارها عندشبنجلر |
فلسفة التاريخ |
محاضرة |
الامتحان الشهري والتقارير |
20 |
2 |
اطوار الحضارة عند فيكو |
فلسفة التاريخ |
محاضرة |
الامتحان الشهري والتقارير |
21 ما تبقىمن اسابيع امتحانات للطلبة |
2 |
نظرية التحدي والاستجابة عند أرنولد توينبي |
فلسفة التاريخ |
محاضرة |
الامتحان الشهري والتقارير |
12. البنية التحتية |
|
1ـ الكتب المقررة المطلوبة |
الوسيط في فلسفة التاريخ د. هاشم يحيى الملاح |
2ـ المراجع الرئيسية (المصادر) |
*حامد حمزة حمد الدليمي، فلسفة التاريخ والحضارة ،(دمشق: تموز للطباعة والنشر، 2004م). *جميل موسى النجار‘ فلسفة التاريخ ‘(بيروت ، 2016م). *أحمد صبحي ،في فلسفة التاريخ ،(بيروت: دار النهضة العربية،1994م) *هاشم يحيى الملاح، المفصل في فلسفة التاريخ،(بيروت: دار الكتب العلمية، د.ت). |
اـ الكتب والمراجع التي يوصى بها ( المجلات العلمية , التقارير ,.... ) |
جميع الكتب والمراجع التي تتعلق بمادة فلسفة التاريخ وهيكثيرة ومتوفرة في المكتبات العامة بشكل يسير |
ب ـ المراجع الالكترونية, مواقع الانترنيت .... |
الموسوعة الحرة على الانترنت الويكبيديا |
13. خطة تطوير المقرر الدراسي |
تحديث المقرر الدراسي من خلال التوسع ببعض المواضيع المختصرة التي لها اهمية في سياق التفسير التاريخي واضافة مواضيع جديدة لتوسيع الآفاق المعرفية للطلبة والحصول على معلومات جديدة ذات علاقة بالمنهج المقرر. و تحفيز الطلبة على البحث العلمي من خلال تكليفهم بكتابة بحوث اكاديمية وتحليلالنصوص التاريخية والخروج بتوصيات ذات فائدة تاريخية .
|
Course description form
Course description
This course description provides a summary of the most important characteristics of the course and the learning outcomes that the student is expected to achieve, demonstrating whether he or she has made the most of the learning opportunities available. It must be linked to the program description.
Shahla Ramzi Kazem, M.M
1. Educational institution, College of Arts/University of Imam Jaafar al-Sadiq (peace be upon him)
2. Scientific Department/Center, History Department
3. Course name/code Philosophy of History - PH
4. Attendance forms available are mandatory
5. Semester/Year Annual
6. Number of study hours (total) 60
7. The date this description was prepared 10/23/2022
8. Course objectives
Developing academic education at the university and college in accordance with quality standards in higher education, which enables universities to produce outputs that are able to be produced in the labor market.
Teaching third-year students the philosophy of history through an approved book. The goal of the philosophy of history is to study the products of the human mind, which requires expanding students’ perceptions and acquiring the skill of understanding more than memorization to master the material.
Introducing the student to the contributions of Arab and Western philosophers in developing different interpretations and theories to explain history and the cyclical succession of civilizations.
10. Course outcomes and teaching, learning and evaluation methods
A- Cognitive objectives
A1- Familiarity with the basics of thinking methods in the prescribed curriculum.
A2- Bringing the viewpoints closer between the professor and the student through sound guidance.
A3- Preparing the student for an advanced academic level through scientific research and reports.
A4- Students absorb as much of the prescribed curriculum as possible
A5- Preparing the student psychologically and intellectually to accept the academic material.
A6- Knowledge and understanding.
B - The skills objectives of the course.
B1 - Use oral questions to clarify the vocabulary of the subject.
B2 - Acquire the greatest amount of knowledge about the subject.
B3 - The ability to participate collectively and dialogue.
B4- Knowledge of concepts and terminology related to the subject.
Teaching and learning methods
Giving lectures, assigning the student to prepare research papers, and participating in lectures and discussions.
Evaluation methods
Oral exam (dialogue, discussion), written exam, assignment assigned to the student, scientific research
And the report
C- Emotional and value goals
C1- The ability to describe the prescribed material.
C2- Testing the student’s abilities to memorize and understand the material and the correct answer.
C3- Weekly evaluation of the student.
C4- Testing the student’s mind with semester exams.
Teaching and learning methods
The method used in the paragraph above
Evaluation methods
The method used in the paragraph above
D - Transferable general and qualifying skills (other skills related to employability and personal development).
D1- Classroom management skills.
D2- Planning for teaching and encouraging the student to read external sources that serve as references for the philosophy of history subject other than the reference intended to be used in the classroom.
D3- Encouraging the student to discuss and ask questions.
D4- Evaluation and excellence skills (individual differences) among students according to scientific abilities and mental skills.
11. Course structure
Week Hours Required learning outcomes Name of unit/or subject Teaching method Evaluation method
1-2 2 The concept of the term philosophy and its development,
Factors for the emergence of philosophy
In Greece, philosophy of history, monthly exam lecture
And reports
And research
3-4 2 Motives for the philosophy of history
Its objectives are the philosophy of history, the monthly exam lecture
And reports
5 2 Characteristics of the philosophy of history Philosophy of history Lecture Monthly exam
And reports
6-9 2 Interpretations of history by the major monotheistic religions (Judaism, Christianity, Islam) Philosophy of history Exam lecture
monthly
And reports
10-11 2 Mythical interpretation of history
Ethnic interpretation of history, philosophy of history, lecture exam
monthly
And reports
12 2
The theory of the geographical factor, philosophy of history, monthly exam lecture
And reports
13 2 The theory of the heroic individual in history
Philosophy of history lecture monthly exam
And reports
14 2 Materialist interpretation of history
Philosophy of history lecture exam
monthly
And reports
15-16 2 The ideal interpretation of history Idealism according to (Hegel and dialectical idealism) Philosophy of history Exam lecture
monthly
And reports
17-18 2 The concept of civilization and cultural interpretation according to Ibn Khaldun, philosophy of history, exam lecture
monthly
And reports
19 2 Civilization and its stages according to Spengler, philosophy of history, exam lecture
monthly
And reports
20 2 Vico’s stages of civilization, philosophy of history, exam lecture
monthly
And reports
21
what's left of
Weeks
Exams
For students 2, Arnold Toynbee’s theory of challenge and response, philosophy of history, lecture
the exam
monthly
And reports
12. Infrastructure
1- Required textbooks: The Intermediate in the Philosophy of History, Dr. Hashem Yahya Al-Mallah
2- Main references (sources) *Hamid Hamza Hamad Al-Dulaimi, Philosophy of History and Civilization, (Damascus: Tammuz Printing and Publishing, 2004 AD).
*Jamil Musa Al-Najjar, ‘The Philosophy of History’ (Beirut, 2016 AD).
*Ahmed Sobhi, On the Philosophy of History, (Beirut: Dar Al-Nahda Al-Arabi, 1994)
*Hashim Yahya Al-Mallah, Al-Mufassal fi Philosophy of History, (Beirut: Dar Al-Kutub Al-Ilmiyyah, ed.).
A - Recommended books and references (scientific journals, reports,....) All books and references related to the subject of the philosophy of history, which are many and easily available in public libraries.
B - Electronic references, Internet sites... The free online encyclopedia, Wikipedia
13. Course development plan
Updating the course by expanding some brief topics that are important in the context of interpretation
Historical and adding new topics to expand students’ cognitive horizons and obtain new relevant information
Relationship with the prescribed curriculum. Motivating students to pursue scientific research by assigning them to write academic research, analyze historical texts, and come up with recommendations.