وصف البرنامج الأكاديمي
د قسور فالح
يوفر وصف المقرر هذا إيجازاً مقتضياً لأهم خصائص المقرر ومخرجات التعلم المتوقعة من الطالب تحقيقها مبرهناً عما إذا كان قد حقق الاستفادة القصوى من فرص التعلم المتاحة. ولابد من الربط بينها وبين وصف البرنامج. |
1. المؤسسة التعليمية |
جامعة الامام جعفر الصادق (ع) – كلية الآداب |
2. القسم الجامعي / المركز |
التاريخ |
3. اسم / رمز المقرر |
الفكر الاسلامي |
4. البرامج التي يدخل فيها |
البكالوريوس |
5. أشكال الحضور المتاحة |
الزامي |
6. الفصل / السنة |
سنوي |
7. عدد الساعات الدراسية (الكلي) |
60 |
8. تاريخ إعداد هذا الوصف |
ايلول 2022 |
9. أهداف المقرر 1 تعريف الطالب على تاريخ عصر الرسالة واطلاعه على اهم مفاهيم الفكر الاسلامي التي كان له اثر في الاوضاع الثقافية |
|
2 التعرف على ابرز المفكرين الاسلاميين |
|
3 - التعرف على ابرز المخاطر والتحديات في مواجهة الفكر الاسلامي ونظرياته . |
|
4 - التعرف على اهم النظريات الفكرية واهدافها |
10. مخرجات التعلم وطرائق التعليم والتعلم والتقييم |
أ- المعرفة والفهم أ1- الاهداف المعرفية أ1- المام الطلبة بمصادر دراسة تاريخ الفكر الاسلامي أ2- اعداد الطلبة علمية لكي يكونوا قادرين على اكتساب المعرفة العلمية وتطبيقها في عملية التدريس أ3- تمكين الطلبة فكريا لاستيعاب المنهج العلمي أ4- تمكين الطلبة من كتاب بحوث وتقارير علمية بأسلوب علمي صحيح أ5- المام الطلبة بطرائق البحث والتفكير العلمي |
ب - المهارات الخاصة بالموضوع ب1 - الاطلاع على اهم معطيات المفكرين وانجازاتهم الفكرية
|
طرائق التعليم والتعلم |
استخدام طرائق تدريس مختلفة منها اثارة المشكلة اثناء المحاضرة ومناقشتها من قبل الطلبة بطريقة الحوار العلمي , استخدام وسائل الايضاح الخارطة والسبورة , والكتب . |
طرائق التقييم |
مشاركات يومية، اعداد تقارير ، الامتحانات الشفهية والتحريرية الفصلية |
ج- مهارات التفكير ج1- الخرائط ، صور ولوحات توضيحية و تمكين الطلبة من التفكير العلمي و الاستنتاج والتحليل والنقد |
طرائق التعليم والتعلم |
زيادة المعرفة المكتسبة وسرعة وسعة التعلم من خلال وضع استراتيجيات تنشط ذاكرة الطالب بالاعتماد على التفكير والتحليل والاستنتاج والتخطيط والتنظيم الذاتي . |
طرائق التقييم مناقشة موضوعات علمية تحفز التفكير العميق , من اجل تطوير مهارات التفكير والنقاشات |
بنية المقرر
الاسبوع |
الساعات |
مخرجات التعليم المطلوبة |
اسم الوحدة او الموضوع |
طريقة التعليم |
طريقة التقييم |
1 |
2 |
نظري |
التعريف بالفكر الاسلامي |
محاضرة |
امتحان تحريري وشفوي |
2 |
2 |
نظري |
اهدافه |
محاضرة |
امتحان تحريري وشفوي |
3 |
2 |
نظري |
مزايا الفكر الاسلامي التي اهلتهم لحمل الراية الاسلامية |
محاضرة |
امتحان تحريري وشفوي |
4 |
2 |
نظري |
صفات العرب |
محاضرة |
امتحان تحريري وشفوي |
5 |
2 |
نظري |
هجرة المسلمين الى الحبشة
|
محاضرة |
امتحان تحريري وشفوي |
6 |
2 |
نظري |
مفهوم الاسلام الاسلام عند جعفر الطيار |
محاضرة |
امتحان تحريري وشفوي |
7 |
2 |
نظري |
العلوم المختلفة |
محاضرة |
امتحان تحريري وشفوي |
8 |
2 |
نظري |
حملة الفكر العربي الاسلامي |
محاضرة |
امتحان تحريري وشفوي |
9 |
2 |
نظري |
الاسراء والمعراج |
محاضرة |
امتحان تحريري وشفوي |
10 |
2 |
نظري |
اسباب الهجرة الى المدينة |
محاضرة |
امتحان تحريري وشفوي |
11 |
2 |
نظري |
بين العرب والاسلام |
محاضرة |
امتحان تحريري وشفوي |
12 |
2 |
نظري |
النقلة النوعية التي احدثها الفكر العربي الاسلامي للعالم |
محاضرة |
امتحان تحريري وشفوي |
13 |
2 |
نظري |
النقلة في المعرف والعقيدة |
محاضرة |
امتحان تحريري وشفوي |
14 |
2 |
نظري |
النقلة في الاخلاق والتشريع |
محاضرة |
امتحان تحريري وشفوي |
15 |
2 |
نظري |
الاسس العامة للفكر الاسلامي |
محاضرة |
امتحان تحريري وشفوي |
16 |
2 |
نظري |
خصائص الفكر الاسلامي |
محاضرة |
امتحان تحريري وشفوي |
17 |
2 |
نظري |
مصدر الفكر الاسلامي |
محاضرة |
امتحان تحريري وشفوي |
18 |
2 |
نظري |
القران الكريم
|
محاضرة |
امتحان تحريري وشفوي |
19 |
2 |
نظري |
السنة النبوية |
محاضرة |
امتحان تحريري وشفوي |
20 |
2 |
نظري |
صفات رواة الحديث |
محاضرة |
امتحان تحريري وشفوي |
21 |
2 |
نظري |
العروبة والاسلام |
محاضرة |
امتحان تحريري وشفوي |
22 |
2 |
نظري |
موقف الاسلام من غير المسلمين |
محاضرة |
امتحان تحريري وشفوي |
23 |
2 |
نظري |
نحن والتراثـ |
محاضرة |
امتحان تحريري وشفوي |
24 |
2 |
نظري |
الاسلام والحضارة الغربية |
محاضرة |
امتحان تحريري وشفوي |
25 |
2 |
نظري |
الماركسية والمعتقدات |
محاضرة |
امتحان تحريري وشفوي |
26 |
2 |
نظري |
الشيوعية والاديان |
محاضرة |
امتحان تحريري وشفوي |
27 |
2 |
نظري |
العلمانية وفصل الدين |
محاضرة |
امتحان تحريري |
28 |
2 |
نظري |
الاسلام وفصل الدولة عن الدين |
محاضرة |
امتحان تحريري وشفوي |
29 |
2 |
نظري |
ابرز المفكرين الاسلاميين |
محاضرة |
امتحان تحريري وشفوي |
30 |
2 |
نظري |
صفاتهم ومنهجم الفكري |
محاضرة |
امتحان تحريري وشفوي |
31 |
2 |
نظري |
الامتحانات الفصلية |
محاضرة |
امتحان تحريري وشفوي |
32 |
2 |
نظري
|
الامتحانات الفصلية |
محاضرة |
امتحان تحريري وشفوي |
Description of the academic program
Dr. Qasour Falih
This course description provides a summary of the most important characteristics of the course and the learning outcomes that the student is expected to achieve, demonstrating whether he or she has made the most of the learning opportunities available. It must be linked to the program description.
1. Educational Institution, Imam Jaafar al-Sadiq (peace be upon him) University - Faculty of Arts
2. University Department/History Center
3. Name/code of the course Islamic Thought
4. Programs in which bachelor’s degrees are included
5. Available forms of attendance are mandatory
6. Semester/Year Annual
7. Number of study hours (total) 60
8. The date this description was prepared is September 2022
9. Course objectives
1 Introducing the student to the history of the era of the message and acquainting him with the most important concepts of Islamic thought that had an impact on cultural conditions.
2 Identify the most prominent Islamic thinkers
3 - Identifying the most prominent risks and challenges facing Islamic thought and its theories.
4 - Identify the most important intellectual theories and their goals
10. Learning outcomes and methods of teaching, learning and evaluation
A- Knowledge and understanding
A1- Cognitive objectives
A1- Students’ familiarity with the sources of studying the history of Islamic thought
A2- Preparing students scientifically so that they are able to acquire scientific knowledge and apply it in the teaching process
A3- Empowering students intellectually to comprehend the scientific method
A4- Enabling students to write scientific research and reports in a correct scientific manner
A5- Familiarize students with methods of research and scientific thinking
B - Subject-specific skills
B1 - Access to the most important data of thinkers and their intellectual achievements
Teaching and learning methods
Using different teaching methods
Raising the problem during the lecture and discussing it with the students in a scientific dialogue manner.
Use map, blackboard, and books as illustrations.
Evaluation methods
Daily contributions, preparing reports, and quarterly oral and written examinations
C- Thinking skills
C1- Maps, pictures and explanatory panels
Enabling students to think scientifically, conclude, analyze and criticize
Teaching and learning methods
Increasing the acquired knowledge, speed, and breadth of learning by developing strategies that activate the student’s memory by relying on thinking, analysis, deduction, planning, and self-organization.
Evaluation methods
Discussing scientific topics that stimulate deep thinking, in order to develop thinking and discussion skills
Course structure
Week, Hours, Required Learning Outcomes, Name of Unit or Subject, Teaching Method, Evaluation Method
1 2 Theoretical introduction to Islamic thought, lecture, written and oral exam
2 2 Theoretical. Its objectives are a lecture, a written and an oral exam
3 2 Theoretical advantages of Islamic thought that qualified them to carry the Islamic banner. Lecture, written and oral exam.
4 2 Theoretical characteristics of Arabs, lecture, written and oral exam
5 2 Theory of Muslim migration to Abyssinia
Lecture, written and oral exam
6 2 Theoretical concept of Islam, Islam according to Jaafar Al-Tayyar, lecture, written and oral exam
7 2 Theory of various sciences, lecture, written and oral exam
8 2 Theoretical, Arab Islamic Thought Campaign, Lecture, Written and Oral Exam
9 2 Theory of Al-Isra and Al-Miraj, lecture, written and oral exam
10 2 Theoretical reasons for migration to the city, lecture, written and oral exam
11 2 Theory between Arabs and Islam, lecture, written and oral exam
12 2 Theoretical The qualitative shift brought about by Arab-Islamic thought to the world, a lecture, a written and an oral exam.
13 2 Theoretical shift in knowledge and belief, lecture, written and oral exam
14 2 Theoretical shift in ethics and legislation, lecture, written and oral exam
15 2 Theoretical General Foundations of Islamic Thought, Lecture, Written and Oral Exam
16 2 Theoretical characteristics of Islamic thought, lecture, written and oral exam
17 2 Theoretical source of Islamic thought, lecture, written and oral exam
18 2 Theory of the Holy Qur’an
Lecture, written and oral exam
19 2 Theoretical Sunnah of the Prophet, lecture, written and oral exam
20 2 Theoretical characteristics of hadith narrators, lecture, written and oral exam
21 2 Theory of Arabism and Islam, lecture, written and oral exam
22 2 Theoretical position of Islam towards non-Muslims, lecture, written and oral exam
23 2 Theoretical We and Heritage - Lecture, written and oral exam
24 2 Theory of Islam and Western Civilization, lecture, written and oral exam
25 2 Theory of Marxism and Beliefs Lecture Written and oral exam
26 2 Theory of Communism and Religions, Lecture, Written and Oral Exam
27 2 Theory of Secularism and Religion Chapter, Lecture, Written Exam
28 2 Theory of Islam and the separation of state from religion, lecture, written and oral exam
29 2 Theoretical The most prominent Islamic thinkers, lecture, written and oral exam
30 2 Theoretical qualities and intellectual approach, lecture, written and oral exam
31 2 Theoretical Semester exams Lecture Written and oral exam
32 2 Theoretical
Semester exams, lecture, written and oral exam