نموذج وصف المقرر
تاريخ العرب قبل الاسلام المرحلة الاولى
وصف المقرر
يوفر وصف المقرر هذا إيجازاً مقتضياً لأهم خصائص المقرر ومخرجات التعلم المتوقعة من الطالب تحقيقها مبرهناً عما إذا كان قد حقق الاستفادة القصوى من فرص التعلم المتاحة. ولابد من الربط بينها وبين وصف البرنامج. |
|
جامعة الامام جعفر الصادق (ع) – كلية الآداب |
|
التاريخ |
|
تاريخ العرب قبل الاسلام |
|
الكتروني |
|
السنوي |
|
60 |
|
ايلول 2021 |
|
|
تعريف الطالب بتاريخ العرب قبل الاسلام وهنالك جدوى لهذه الدراسة والاهتمام بها في الوقت الحاضر وعن الجهد المبذول لمعرفة اخباره. |
|
أ-الاهداف المعرفية أ1-المام الطلبة بمصادر دراسة تاريخ العرب قبل الاسلام أ2-اعداد الطلبة اعدادا علميا لكي يكونوا قادرين على اكتساب المعرفة العلمية وتطبيقها في عملية التدريس أ3-تمكين الطلبة فكريا لاستيعاب المنهج العلمي أ4-تمكين الطلبة من كتاب بحوث وتقارير علمية بأسلوب علمي صحيح أ5-المام الطلبة بطرائق البحث والتفكير العلمي
|
ب -الاهداف المهاراتية الخاصة بالمقرر ب 1 – تنظيم وتقوية خبرات الطلبة من خلال تهيئتهم ذهنياً عن طريق اكتسابهم المعارف ب 2 – اكتساب الطلبة أكبر قدر من المعلومات العلمية عن التاريخ ما قبل الاسلام ب 3 – تمكين الطلبة من المشاركة في الحوارات الجماعية ب 4-تمكين الطلبة من استيعاب المقرر الدراسي
|
طرائق التعليم والتعلم |
استخدام طرائق تدريس مختلفة منها اثارة المشكلة اثناء المحاضرة ومناقشتها من قبل الطلبة بطريقة الحوار العلمي، استخدام وسائل الايضاح الخرطة والسبورة، والكتب.
|
طرائق التقييم |
الامتحانات التحريرية والشفوية عبر منصة الجامعة اون لاين meet ، الحوار، النقاش ، التقارير اليومية البحوث
|
ج-الاهداف الوجدانية والقيمية ج1-تمكين الطلبة على استيعاب المنهج العلمي ج2-تمكين الطلبة من التفكير العلمي والاستنتاج والتحليل والنقد ج3-تمكين الطلبة من تفسير الاحداث التاريخية والاستنباط منها ج4-القدرة على وصف المنهج المقرر
|
طرائق التعليم والتعلم |
زيادة المعرفة المكتسبة وسرعة وسعة التعلم من خلال وضع استراتيجيات تنشط ذاكرة الطالب بالاعتماد على التفكير والتحليل والاستنتاج والتخطيط والتنظيم الذاتي.
|
طرائق التقييم |
مناقشة موضوعات علمية تحفز التفكير العميق، من اجل تطوير مهارات التفكير والنقاشات
|
د -المهارات العامة والتأهيلية المنقولة (المهارات الأخرى المتعلقة بقابلية التوظيف والتطور الشخصي). د1-مهارات قيادة الصف د2-مهارات التخطيط د3-مهارات التقويم والتأكيد على الفروقات الفردية بين الطلبة د4-مهارات المشاهدة والتطبيق
|
|
|||||
الأسبوع |
الساعات |
مخرجات التعلم المطلوبة |
اسم الوحدة / أو الموضوع |
طريقة التعليم |
طريقة التقييم |
1 |
2 |
نظري |
مفهوم التاريخ ومصطلح الجاهلية |
محاضرة |
الواجبات والاختبارات |
2 |
2 |
نظري |
جغرافية شبه الجزيرة العربية واقسامها |
محاضرة |
الواجبات والاختبارات |
3 |
2 |
نظري |
مصادر دراسة العرب قبل الاسلام |
محاضرة |
الواجبات والاختبارات |
4 |
2 |
نظري |
المصادر العربية الاسلامية |
محاضرة |
الواجبات والاختبارات |
5 |
2 |
نظري |
صلة العرب بالجزريين ونظرية المستشرق الايطالي اغناص اجويدي |
محاضرة |
الواجبات والاختبارات |
6 |
2 |
نظري |
الحياة السياسية في الجزيرة العربية
|
محاضرة |
الواجبات والاختبارات |
7 |
2 |
نظري |
التحالفات القبلية والعرب المدلول والاصطلاح
|
محاضرة |
الواجبات والاختبارات |
8 |
2 |
نظري |
طبقات العرب البائدة والعاربة والمستعربة
|
محاضرة |
الواجبات والاختبارات |
9 |
2 |
نظري |
اليمن وحياتها السياسية |
محاضر |
الواجبات والاختبارات |
10 |
2 |
نظري |
الممالك اليمنية القديمة والدولة الحميرية |
محاضرة |
الواجبات والاختبارات |
11 |
2 |
نظري |
الدولة المعينية ومملكة قتبان |
محاضرة |
الواجبات والاختبارات |
12 |
2 |
نظري نظري |
الدولة السبئية |
محاضرة |
الواجبات والاختبارات |
13 |
2 |
نظري |
عهد المكربين |
محاضرة |
الواجبات والاختبارات |
14 |
2 |
نظري |
ملوك سبأ |
محاضرة |
الواجبات والاختبارات |
15 |
2 |
نظري
|
امتحان |
الكتروني |
Google forms |
16 |
2 |
نظري |
الدولة الحميرية الاولى |
محاضرة |
الواجبات والاختبارات |
17 |
2 |
نظري |
الدولة الحميرية الثانية |
محاضرة |
الواجبات والاختبارات |
18 |
2 |
نظري |
الحبشة وقيام مملكة اكسوم |
محاضرة |
الواجبات والاختبارات |
19 |
2 |
نظري |
الاحتلال الحبشي الاول لليمن |
محاضرة |
الواجبات والاختبارات |
20 |
2 |
نظري |
الاحتلال الحبشي لليمن
|
محاضرة |
الواجبات والاختبارات |
21 |
2 |
نظري |
حملة ابرهة على الكعبة |
محاضرة |
الواجبات والاختبارات |
22 |
2 |
نظري |
خروج الاحباش من اليمن
|
محاضرة |
الواجبات والاختبارات |
23 |
2 |
نظري |
مملكة الانباط
|
محاضرة |
الواجبات والاختبارات |
24 |
2 |
نظري |
نظام الحكم عند الانباط |
محاضرة |
الواجبات والاختبارات |
25 |
2 |
نظري |
ملوك الانباط الحارث الاول والثاني والثالث |
محاضرة |
الواجبات والاختبارات |
26 |
2 |
نظري |
الديانة النبطية |
محاضرة |
الواجبات والاختبارات |
27 |
2 |
نظري |
حضارة الانباط |
محاضرة |
الواجبات والاختبارات |
28 |
2 |
نظري |
مملكة تدمر |
محاضرة |
الواجبات والاختبارات |
29 |
2 |
نظري |
حكم اسرة اذينة |
محاضرة |
الواجبات والاختبارات |
|
|
نظري |
امتحان |
الكتروني |
Google forms |
30 |
2 |
نظري |
نهاية دولة تدمر |
محاضرة |
الواجبات والاختبارات |
|
|
|
تاريخ العرب قبل الاسلام، رشيد الجميلي |
|
المفصل في تاريخ العرب، تاريخ العرب قبل الاسلام |
|
لا يوجد |
|
موقع مجلات الجامعات العراقية |
|
|
Course Description: History of Arabs before Islam
1. Institution: Imam Jaafar Al-Sadiq University (PBUH) - College of Arts
2. Department / Center: History
3. Course Name / Code: History of Arabs before Islam
4. Attendance: Mandatory
5. Semester / Year: year
6. Total Credit Hours: 60
7. Date of Preparation: September 2022
8. Course Objectives:
- To introduce students to the history of Arabs before Islam and the importance of studying it.
- To equip students with the necessary knowledge and skills to conduct scientific research in the field of history.
- To develop students' critical thinking skills and their ability to analyze historical events.
9. Learning Outcomes:
A. Cognitive Objectives:
- A1- To familiarize students with the sources of studying the history of Arabs before Islam.
- A2- To prepare students scientifically to be able to acquire scientific knowledge and apply it in the teaching process.
- A3- To enable students intellectually to assimilate the scientific curriculum.
- A4- To enable students to write research papers and reports in a correct scientific style.
- A5- To familiarize students with the methods of research and scientific thinking.
B. Skills Objectives:
- B1- To organize and strengthen students' experiences by mentally preparing them through acquiring knowledge.
- B2- To acquire the maximum amount of scientific information about pre-Islamic history.
- B3- To enable students to participate in group discussions.
- B4- To enable students to understand the course curriculum.
Teaching and Learning Methods:
- Using different teaching methods, including problem-solving during the lecture and discussing it by the students in a scientific dialogue, using visual aids such as maps, boards, and books.
Assessment Methods:
- Written and oral exams via the university's online platform Meet, dialogue, discussion, daily reports, research papers.
C. Affective and Value Objectives:
- C1- To enable students to assimilate the scientific curriculum.
- C2- To enable students to think scientifically, draw conclusions, analyze and criticize.
- C3- To enable students to interpret historical events and draw conclusions from them.
- C4- The ability to describe the prescribed curriculum.
Teaching and Learning Methods:
- Increasing the acquired knowledge and speed and breadth of learning by developing strategies that activate the student's memory based on thinking, analysis, conclusion, planning, and self-organization.
Assessment Methods:
- Discussing scientific topics that stimulate deep thinking, in order to develop thinking and discussion skills.
D. General and Transferable Skills:
- D1- Classroom management skills.
- D2- Planning skills.
- D3- Assessment skills and emphasis on individual differences between students.
- D4- Observation and application skills.
10. Course Structure:
Week |
Hours |
Learning Outcomes |
Unit/Topic |
Teaching Method |
Assessment Method |
1 |
2 |
Theoretical |
Concept of history and the term Jahiliyyah |
Lecture |
Assignments and exams |
2 |
2 |
Theoretical |
Geography of the Arabian Peninsula and its divisions |
Lecture |
Assignments and exams |
3 |
2 |
Theoretical |
Sources for Studying Arabs before Islam |
Lecture |
Assignments and exams |
4 |
2 |
Theoretical |
Arab-Islamic sources |
Lecture |
Assignments and exams |
5 |
2 |
Theoretical |
The relationship between Arabs and the Jazirians and the theory of the Italian orientalist Ignazio Agwid |
Lecture |
Assignments and exams |
6 |
2 |
Theoretical |
Political life in the Arabian Peninsula |
Lecture |
Assignments and exams |
7 |
2 |
Theoretical |
Tribal alliances and Arabs: meaning and terminology |
Lecture |
Assignments and exams |
8 |
2 |
Theoretical |
The extinct, Arab, and Arabized Arab classes |
Lecture |
Assignments and exams |
9 |
2 |
Theoretical |
Yemen and its political life |
Lecture |
Assignments and exams |
10 |
2 |
Theoretical |
The ancient Yemeni kingdoms and the Himyarite state |
Lecture |
Assignments and exams |
11 |
2 |
Theoretical |
The Ma'in state and the Kingdom of Qataban |
Lecture |
Assignments and exams |
12 |
2 |
Theoretical |
The Sabaean State |
Lecture |
Assignments and exams |
13 |
2 |
Theoretical |
The era of the Mukarribs |
Lecture |
Assignments and exams |
14 |
2 |
Theoretical |
Kings of Saba |
Lecture |
Assignments and exams |
15 |
2 |
Theoretical |
Electronic exam |