نموذج وصف المقرر

 

وصف المقرر

يوفر وصف المقرر هذا إيجازاً مقتضياً لأهم خصائص المقرر ومخرجات التعلم المتوقعة من الطالب تحقيقها مبرهناً عما إذا كان قد حقق الاستفادة القصوى من فرص التعلم المتاحة. ولابد من الربط بينها وبين وصف البرنامج.؛

 

 

  1. المؤسسة التعليمية

جامعة الامام جعفر الصادق ع – كلية الاداب

  1. القسم العلمي  / المركز

التاريخ

  1. اسم / رمز المقرر

جغرافية تاريخية / 109 H GG

  1. أشكال الحضور المتاحة

الكتروني

  1. الفصل / السنة

سنوي

  1. عدد الساعات الدراسية (الكلي)

60

  1. تاريخ إعداد هذا الوصف

1/10/2021

  1. أهداف المقرر

التعرف على اهمية الجغرافية كونها تدرس الظواهر الطبيعية والبشرية وعلاقة البيئة بالانسان واهم الظواهر الطبيعية هي السطح والمناخ والتربة والظواهر البشرية والتي تشمل السكان والزراعة والصناعة

 

 

مخرجات المقرر وطرائق التعليم والتعلم والتقييم 

ا- الاهداف المعرفية

 ان تتعرف الطالبة على اهداف المادة 1-

 ان تفهم الاساليب المستخدمة للمادة2-

 

ب- الاهداف المهاراتية الخاصة بالمقرر

ب1- استخدام الخارطة لقارة اسيا واوربا الطبيعية والبشرية ورسمها وتوضيحا على الخارطة 

ب2- كتابة تقارير عن القارتين

 

 

طرائق التعليم والتعلم

 

المحاظرة  والتطبيق العملي

 

طرائق التقييم

 

اختبار الكتروني عبر منصة كلاس روم

 

ج- الاهداف الوجدانية والقيمية

ج1- حب الطالب للمادة

 

 

طرائق التعليم والتعلم

 

المحاضرة والخرائط

 

 

 

طرائق التقييم الامتحان اليومي

 

المهارات العامة والتاهيلية المنقولة ( المهارات الاخرى المتعلقة بقابلية التوظيف والتطور الشخصي)

  اعداد جيل مثقف ملم بالمعلومات الجغرافية

 

 

  1. بنية المقرر

الأسبوع

الساعات

مخرجات التعلم المطلوبة

اسم الوحدة / أو الموضوع

طريقة التعليم

طريقة التقييم

1

2

توزيع   المفردات

الجغرافية العامة

المحاضرة

اختبار الكتروني عبر منصة كلاس روم

2                  2               

2

تعريف علم الجغرافية 

التعرف على حقائق علمالجغرافية

المحاضرة

اختبار الكتروني عبر منصة كلاس روم

3

2

علاقة الجغرافية بالعلوم الاخرى 

التعرف على علاقةالجغرافيةبالعلوم الاخرى

المحاضرة

اختبار الكتروني عبر منصة كلاس روم

4

2

السمات الاساسية لعلم الجغرافية

التعرف على السمات الاساسيةلعلم الجغرافية

المحاضرة

اختبار الكتروني عبر منصة كلاس روم

5

2

حركات تكوين سطح الارض 

التعرف على حركات تكوين سطح الارض

المحاضرة

اختبار الكتروني عبر منصة كلاس روم

6

2

اسباب الحركات البانية للقارات 

التعرف على اسباب الحركات البانية للقارات

المحاضرة

اختبار الكتروني عبر منصة كلاس روم

7

2

الحركات السريعة الزلازل والبراكين

التعرف على الحركات السريعةالزلازل والبراكين

المحاضرة

اختبار الكتروني عبر منصة كلاس روم

8

2

انواع الزلازل والاثار التي تحدثها

التعرف على انواع الزلازل والاثارالتي تحدثها

المحاضرة

اختبار الكتروني عبر منصة كلاس روم

9

2

انواع البراكين والاثار التي تحدثها

التعرف على انواع البراكين والاثارالتي تحدثها

المحاضرة

اختبار الكتروني عبر منصة كلاس روم

10

2

مقدمة اغلفة سطح الارض 

التعرف على مقدمةاغلفة سطح الارض

المحاضرة

اختبار الكتروني عبر منصة كلاس روم

11

2

الغلاف الصخري وانواع الصخور

التعرف على الغلاف الصخري وانواع الصخور

المحاضرة

اختبار الكتروني عبر منصة كلاس روم

12

2

تعريف الصخور النارية وانواعها

التعرف علىالصخورالناريةوانواعها

المحاضرة

اختبار الكتروني عبر منصة كلاس روم

13

2

تعريف الصخور الرسوبية وانواعها

التعرف على الصخورالرسوبية وانواعها

المحاضرة

اختبار الكتروني عبر منصة كلاس روم

14

2

تعريف الصخور الرسوبية وانواعها

التعرف على الصخورالرسوبيةوانواعها

المحاضرة

اختبار الكتروني عبر منصة كلاس روم

15

2

تعريف التجوية / التجوية الكيميائية انواعها     

التعرف على التجوية / التجويةالكيميائيةانواعها

المحاضرة

اختبار الكتروني عبر منصة كلاس روم

16

2

التجوية الكيميائية تعريفها وانواعها

التعرف على التجويةالكيميائيةتعريفهاوانواعها

المحاضرة

اختبار الكتروني عبر منصة كلاس روم

17

2

تعريف التعرية وانواعها

التعرف علىالتعريةوانواعها

المحاضرة

اختبار الكتروني عبر منصة كلاس روم

18

2

العوامل المؤثرة على التجوية والتعرية  

التعرف على العوامل المؤثرةعلى التجويةوالتعرية

المحاضرة

اختبار الكتروني عبر منصة كلاس روم

19

2

تعريف الغلاف الغازي واهميته

التعرف على الغلاف الغازي واهميته

المحاضرة

اختبار الكتروني عبر منصة كلاس روم

20

2

مكونات الغلاف الجوي

التعرف على مكونات الغلاف الجوي

المحاضرة

اختبار الكتروني عبر منصة كلاس روم

21

2

طبقات الغلاف الجوي  

التعرف على طبقات الغلاف الجوي

المحاضرة

اختبار الكتروني عبر منصة كلاس روم

22

2

تعريف المناخ   العوامل المؤثرة على المناخ

التعرف على المناخ العوامل المؤثرةعلى المناخ

المحاضرة

اختبار الكتروني عبر منصة كلاس روم

23

2

 اهم عناصر المناخ  

التعرف على اهم عناصرالمناخ

المحاضرة

اختبار الكتروني عبر منصة كلاس روم

24

2

 اصل السكان

التعرف على  اصل السكان

المحاضرة

اختبار الكتروني عبر منصة كلاس روم

25

2

الصناعة مقزمات الصناعة

التعرف على الصناعةمقزمات الصناعة

المحاضرة

اختبار الكتروني عبر منصة كلاس روم

26

2

العوامل المؤثرة على الصناعة ا

التعرف على العوامل المؤثرةعلى الصناعة

المحاضرة

اختبار الكتروني عبر منصة كلاس روم

27

2

الزراعة / مقومات الزراعة

التعرف على الزراعة / مقومات الزراعة

المحاضرة

اختبار الكتروني عبر منصة كلاس روم

28

2

العوامل المؤثرة على الزراعة

التعرف على العوامل المؤثرةعلى الزراعة

المحاضرة

اختبار الكتروني عبر منصة كلاس روم

29

2

الجغرافية السياسية / الدول والعلاقات

التعرف على اهميةالجغرافيةالسياسية / الدول والعلاقات

المحاضرة

اختبار الكتروني عبر منصة كلاس روم

30

2

تعريف الخارطة

التعرف على الخارطة

المحاضرة

اختبار الكتروني عبر منصة كلاس روم

31

2

انواع الخارطة

التعرف على انواع الخارطة

المحاضرة

اختبار الكتروني عبر منصة كلاس روم

32

2

اهمية خطوط الطول  دوائر العرض

التعرف على اهمية خطوط الطول ودوائر العرض

المحاضرة

اختبار الكتروني عبر منصة كلاس روم

 

  1. البنية التحتية

1ـ الكتب المقررة المطلوبة

 

2ـ المراجع الرئيسية (المصادر) 

تاليف الدكتور عبد العزيز طريح شرف

اـ الكتب والمراجع التي يوصى بها                 ( المجلات العلمية , التقارير ,....  )

 

ب ـ المراجع الالكترونية, مواقع الانترنيت ....

 

 

  1. خطة تطوير المقرر الدراسي

 

 

 

 

 

 

 

Course description form

Historical Geography

This course description provides a summary of the most important characteristics of the course and the learning outcomes that the student is expected to achieve, demonstrating whether he or she has made the most of the learning opportunities available. It must be linked to the program description.

 

 

1. Educational Institution, Imam Jaafar Al-Sadiq University - Faculty of Arts

2. Scientific Department/History Center

3. Course name/code Historical Geography/109 H GG

4. Attendance forms available electronically

5. Semester/Year Annual

6. Number of study hours (total) 60

7. The date this description was prepared is 10/1/2021

8. Course objectives

Recognizing the importance of geography as it studies natural and human phenomena and the relationship of the environment to humans. The most important natural phenomena are the surface, climate, soil, and human phenomena, which include population, agriculture, and industry.

 

Course outcomes and teaching, learning and evaluation methods

A- Cognitive objectives

  For the student to become familiar with the objectives of Article 1-

  To understand the methods used for Article 2-

 

B- The skills objectives of the course

B1- Using a map of the natural and human continents of Asia and Europe and drawing and illustrating them on the map.

B2- Writing reports on the two continents

 

 

Teaching and learning methods

 

Lecture and practical application

 

Evaluation methods

 

An electronic test via the Classroom platform

 

C- Emotional and value goals

C1- The student’s love for the subject

 

 

Teaching and learning methods

 

Lecture and maps

 

 

 

Evaluation methods: Daily examination

 

Transferable general and qualifying skills (other skills related to employability and personal development)

   Preparing an educated generation familiar with geographical information

 

 

10. Course structure

Week Hours Required learning outcomes Name of unit/or subject Teaching method Evaluation method

1 2 Distribution of general geographical vocabulary, lecture, electronic test via the Classroom platform

2 2 2 Defining geography Getting to know the facts about geography Lecture Electronic test via the Classroom platform

3 2 The relationship of geography to other sciences. Identifying the relationship of geography to other sciences. The lecture is an electronic test via the Classroom platform.

4 2 The basic features of geography Identify the basic features of geography The lecture is an electronic test via the Classroom platform

5 2 The movements of the formation of the Earth’s surface. Identifying the movements of the formation of the Earth’s surface. The lecture. An electronic test via the Classroom platform.

6 2 The causes of the movements that build the continents. Identify the causes of the movements that build the continents. The lecture is an electronic test via the Classroom platform.

7 2 Rapid Movements Earthquakes and Volcanoes Identifying Rapid Movements Earthquakes and Volcanoes Lecture Electronic test via the Classroom platform

8 2 Types of earthquakes and the effects they cause. Identifying the types of earthquakes and the effects they cause. The lecture is an electronic test via the Classroom platform.

9 2 Types of volcanoes and the effects they cause. Identifying the types of volcanoes and the effects they cause. The lecture is an electronic test via the Classroom platform.

10 2 Introduction to the Earth’s surface covers. Getting to know the introduction to the Earth’s surface covers. The lecture. An electronic test via the Classroom platform.

11 2 The lithosphere and rock types Identifying the lithosphere and rock types Lecture Electronic test via the Classroom platform

12 2 Defining igneous rocks and their types Identifying igneous rocks and their types Lecture Electronic test via the Classroom platform

13 2 Defining sedimentary rocks and their types Identifying sedimentary rocks and their types Lecture Electronic test via the Classroom platform

14 2 Defining sedimentary rocks and their types Identifying sedimentary rocks and their types Lecture Electronic test via the Classroom platform

15 2 Defining weathering / chemical weathering and its types Identifying weathering / chemical weathering and its types Lecture Electronic test via the Classroom platform

16 2 Chemical weathering, its definition and types. Getting to know chemical weathering, its definition and types. The lecture is an electronic test via the Classroom platform.

17 2 Defining erosion and its types Identifying erosion and its types Lecture Electronic test via the Classroom platform

18 2 Factors affecting weathering and erosion Identifying the factors affecting weathering and erosion The lecture is an electronic test via the Classroom platform

19 2 Defining the gaseous atmosphere and its importance Identifying the gaseous atmosphere and its importance Lecture Electronic test via the Classroom platform

20 2 Components of the atmosphere Identifying the components of the atmosphere The lecture is an electronic test via the Classroom platform

21 2 Layers of the atmosphere Identifying the layers of the atmosphere Lecture Electronic test via the Classroom platform

22 2 Defining climate Factors affecting climate Identifying climate Factors affecting climate Lecture Electronic test via the Classroom platform

23 2 The most important elements of climate Identify the most important elements of climate The lecture is an electronic test via the Classroom platform

24 2 The origin of the population. Identifying the origin of the population. The lecture is an electronic test via the Classroom platform

25 2 Industry Industry stunts Getting to know the industry Industry stunts Lecture Electronic test via the Classroom platform

26 2 Factors affecting the industry A Identify the factors affecting the industry The lecture is an electronic test via the Classroom platform

27 2 Agriculture / components of agriculture Getting to know agriculture / components of agriculture Lecture Electronic test via the Classroom platform

28 2 Factors affecting agriculture Identifying the factors affecting agriculture The lecture is an electronic test via the Classroom platform

29 2 Geopolitics/States and Relationships Identify the importance of Geopolitics/States and Relationships Lecture and electronic test via the Classroom platform

30 2 Defining the map Getting to know the map The lecture is an electronic test via the Classroom platform

31 2 Types of Maps Identifying the Types of Maps Lecture Electronic test via the Classroom platform

32 2 The importance of lines of longitude and latitude. Recognition