مخطط مهارات المنهج

 

وصف المقرر

 

يوفر وصف المقرر هذا إيجازاً مقتضياً لأهم خصائص المقرر ومخرجات التعلم المتوقعة من الطالب تحقيقها مبرهناً عما إذا كان قد حقق الاستفادة القصوى من فرص التعلم المتاحة. ولابد من الربط بينها وبين وصف البرنامج.

 

  1. المؤسسة التعليمية

جامعة الامام جعفر الصادق (ع) – كلية الاداب

  1. القسم الجامعي / المركز

القسمالعلميالتاريخ               التاريخ

  1. اسم / رمز المقرر

تاريخ الدول الكبرى

  1. البرامج التي يدخل فيها

البكالوريوس

  1. أشكال الحضور المتاحة

الكتروني

  1. الفصل / السنة

سنوي

  1. عدد الساعات الدراسية (الكلي)

90  

  1. تاريخ إعداد هذا الوصف

ايلول 2021

  1. أهداف المقرر

1 تعريف الطالب على تاريخ الدول الكبرى وحضارتها  واطلاعه على اهم  الاسباب التي كان له اثر في الاوضاع  السياسية والاقتصادية والاجتماعية والعسكرية  وحتى في الحياة العامة

أ2--   التعرف على اهم مراحل  الدول الكبرى    .

 

4   - التعرف على اهم  الدول الكبرى في العالم   .

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  1. مخرجات التعلم وطرائق التعليم والتعلم والتقييم

أ- المعرفة والفهم

أ1- الاهداف المعرفية

أ1- المام الطلبة بمصادر دراسة تاريخ الدول الكبرى              

أ2- اعداد الطلبة علمية لكي يكونوا قادرين على اكتساب المعرفة العلمية وتطبيقها في عملية التدريس

أ3-  تمكين الطلبة فكريا لاستيعاب المنهج العلمي

أ4- تمكين الطلبة من كتاب بحوث وتقارير علمية بأسلوب علمي صحيح

أ5- المام الطلبة بطرائق البحث والتفكير العلمي

 

 

 

  

ب -  المهارات الخاصة بالموضوع

ب1 - الاطلاع على اهم معطيات الدول الكبرى في العالم

     الاطلاع على الخرائط المتعلقة بالاماكن والحروب التي حدثت هناك

 -  الاطلاع على ابرز  الانجازات الحضارية والسياسية

 

 

 

     طرائق التعليم والتعلم

   استخدام طرائق تدريس مختلفة منها

اثارة المشكلة اثناء المحاضرة ومناقشتها من قبل الطلبة بطريقة الحوار العلمي ,

استخدام وسائل الايضاح الخارطة والسبورة , والكتب .

      

 

 

 

     طرائق التقييم

 

مشاركات يومية، اعداد تقارير ، الامتحانات الشفهية والتحريرية  الفصلية

 

 

 

 

ج- مهارات التفكير

ج1-  صور ولوحات  توضيحية او وصفية

و  تمكين الطلبة من التفكير العلمي  و الاستنتاج  والتحليل والنقد

 

 

 

 

 

    طرائق التعليم والتعلم

 

زيادة المعرفة المكتسبة وسرعة وسعة التعلم من خلال وضع استراتيجيات تنشط  ذاكرة الطالب بالاعتماد على التفكير والتحليل والاستنتاج  والتخطيط والتنظيم الذاتي .

   طرائق التقييم

 

مناقشة موضوعات علمية تحفز التفكير العميق , من اجل تطوير مهارات التفكير والنقاشات

 

د - المهارات  العامة والمنقولة ( المهارات الأخرى المتعلقة بقابلية التوظيف والتطور الشخصي ).

د1- مهارات قيادة الصف

د2- مهارات التخطيط

د3- مهارات التقويم والتأكيد على الفروقات الفردية بين الطلبة

د4-  

   

 

  1. البنية التحتية

القراءات المطلوبة :

  • النصوص الأساسية
  • كتب المقرر
  • أخرى    

الكتب المقررة المطلوبة

   

متطلبات خاصة ( وتشمل على سبيل المثال ورش العمل والدوريات والبرمجيات والمواقع الالكترونية )

 

الخدمات الاجتماعية ( وتشمل على سبيل المثال محاضرات الضيوف والتدريب المهني والدراسات الميدانية )

 

 

  1.  

 

 

بنية المقرر       م م رشا حميد مجيد                        تاريخ الدول الكبرى       المرحلة 4

الاسبوع

الساعات

مخرجات التعليم المطلوبة

اسم الوحدة او الموضوع

طريقة التعليم

طريقة التقييم

1

3

نظري

 

الفصل الاول : العوامل التي ادت الى اندلاع الحرب العالمية الاولى

محاضرة

امتحان تحريري وشفوي

2

3

نظري

تسويات ما بعد الحرب

محاضرة

امتحان تحريري وشفوي

3

3

نظري

معاهدة فرساي والمعاهدات الاخرى

محاضرة

امتحان تحريري وشفوي

4

3

نظري

عصبة الامم ومقرراتها

محاضرة

امتحان تحريري وشفوي

5

3

نظري

مواثيق السلام

 

 

محاضرة

امتحان تحريري وشفوي

6

3

نظري

الفصل الثاني : التطورات السياسية في المملكة المتحدة

محاضرة

امتحان تحريري وشفوي

7

3

نظري

القضية الايرلندية

 

محاضرة

امتحان تحريري وشفوي

8

3

نظري

الفصل الثالث : تاريخ الولايات المتحدة الامريكية

محاضرة

امتحان تحريري وشفوي

9

3

نظري

دستور الولايات المتحدة الامريكية

محاضرة

امتحان تحريري وشفوي

10

3

نظري

التطورات السياسية في الولايات المتحدة الامريكية بين الحربين

محاضرة

امتحان تحريري وشفوي

11

3

نظري

الازمة الاقتصادية واثرها على العلاقات الدولية

 

محاضرة

امتحان تحريري وشفوي

12

3

نظري

 

========

 

محاضرة

امتحان تحريري وشفوي

13

3

نظري

الفصل الرابع : اهم التطورات السياسية ونظام الحكم في الاتحاد السوفيتي

 

محاضرة

امتحان تحريري وشفوي

14

3

نظري

الاتحاد السوفيتي بين الحربين

محاضرة

امتحان تحريري وشفوي

15

3

نظري

الخطط الاقتصادية في الاتحاد السوفيتي وطبيعتها

 

محاضرة

امتحان تحريري وشفوي

16

3

نظري

الحزب الشيوعي

محاضرة

امتحان تحريري وشفوي

17

3

نظري

الاممية الاولى والثانية والثالثة

محاضرة

امتحان تحريري وشفوي

18

3

نظري

الفصل السادس : التطورات السياسية والاجتماعية في فرنسا منذ الحرب العالمية الاولى حتى نهاية الحرب العالمية الثانية

محاضرة

امتحان تحريري وشفوي

19

3

نظري

الجبهة الشعبية

محاضرة

امتحان تحريري وشفوي

20

3

نظري

الفصل الخامس : التطورات السياسية والاجتماعية في ايطالية الفاشية

محاضرة

امتحان تحريري وشفوي

21

3

نظري

الانظمة الفاشية

 

محاضرة

امتحان تحريري وشفوي

22

3

نظري

الفصل السابع : التطورات السياسية في المانيا

 

محاضرة

امتحان تحريري وشفوي

23

3

نظري

جمهورية فايمر

 

محاضرة

امتحان تحريري وشفوي

24

3

نظري

النزعة العنصرية واثرها على هتلر

 

محاضرة

امتحان تحريري وشفوي

25

3

نظري

الحكم النازية واثرها على العلاقات الدولية

محاضرة

امتحان تحريري وشفوي

26

3

نظري

الاجهزة القمعية في الحكم النازية

محاضرة

امتحان تحريري وشفوي

27

3

نظري

الفصل الثامن : الازمات التي قادت الى الحرب العالمية الثانية الازمة النمساوية

محاضرة

امتحان تحريري وشفوي

28

3

نظري

الازمة التشيكوسلوفاكية

 

محاضرة

امتحان تحريري وشفوي

29

3

نظري

الازمة البولندية

محاضرة

امتحان تحريري وشفوي

30

3

نظري

الازمة البولندية

 

محاضرة

امتحان تحريري وشفوي

31

3

نظري

الامتحانات

محاضرة

امتحان تحريري وشفوي

32

3

نظري

 

امتحان

محاضرة

امتحان تحريري وشفوي

 

History of Major Countries

This course description provides a summary of the most important characteristics of the course and the learning outcomes that the student is expected to achieve, demonstrating whether he or she has made the most of the learning opportunities available. It must be linked to the program description.

 

1. Educational Institution, Imam Jaafar al-Sadiq (peace be upon him) University - Faculty of Arts

2. University Department/CenterScientific DepartmentHistoryHistory

3. Name/code of the course History of Major Countries/

4. Programs in which bachelor’s degrees are included

5. Available forms of attendance are mandatory

6. Semester/Year Annual

7. Number of study hours (total) 90

8. The date this description was prepared is September 2021

9. Course objectives

1 Introducing the student to the history and civilization of the major countries and informing him of the most important reasons that had an impact on the political, economic, social, and military situations and even on public life.

A2-- Identifying the most important stages of major countries.

 

4- Getting to know the major countries.

 

 

 

 

 

 

 

 

10. Learning outcomes and methods of teaching, learning and evaluation

A- Knowledge and understanding

A1- Cognitive objectives

A1- Familiarizing students with sources for studying the history of major countries

A2- Preparing students scientifically so that they are able to acquire scientific knowledge and apply it in the teaching process

A3- Empowering students intellectually to comprehend the scientific method

A4- Enabling students to write scientific research and reports in a correct scientific manner

A5- Familiarize students with methods of research and scientific thinking

 

 

 

  

B - Subject-specific skills

B1 - Access to the most important data of the major countries in the world

      See maps related to the places and wars that took place there

  - Access to the most prominent cultural and political achievements

 

 

 

      Teaching and learning methods

    Using different teaching methods

Raising the problem during the lecture and discussing it with the students in a scientific dialogue manner.

Use map, blackboard, and books as illustrations.

     

 

 

 

      Evaluation methods

 

Daily contributions, preparing reports, and quarterly oral and written examinations

 

 

 

 

C- Thinking skills

C1- Explanatory or descriptive pictures and paintings

Enabling students to think scientifically, conclude, analyze and criticize

 

 

 

 

 

     Teaching and learning methods

 

Increasing the acquired knowledge, speed, and breadth of learning by developing strategies that activate the student’s memory by relying on thinking, analysis, deduction, planning, and self-organization.

    Evaluation methods

 

Discussing scientific topics that stimulate deep thinking, in order to develop thinking and discussion skills

 

D - General and transferable skills (other skills related to employability and personal development).

D1- Class leadership skills

D2- Planning skills

D3- Evaluation skills and emphasizing individual differences among students

D4- Viewing and application skills

 

   

11. Infrastructure

Required readings:

 Basic texts

 Course books

 Other required textbooks

  

Special requirements (including, for example, workshops, periodicals, software, and websites)

Social services (including, for example, guest lectures, vocational training, and field studies)

 

12.

 

 

Course structure, M. M. Rasha Hamid Majeed, History of the Great Powers, Stage 4

Week, Hours, Required Learning Outcomes, Name of Unit or Subject, Teaching Method, Evaluation Method

1 3 theoretical

Chapter One: The factors that led to the outbreak of World War I, a written and oral exam lecture

2 3 Theory of post-war settlements, lecture, written and oral exam

3 3 Theoretical Treaty of Versailles and other treaties, lecture, written and oral exam

4 3 Theory of the League of Nations and its decisions, lecture, written and oral exam

5 3 Theory of peace pacts

 

Lecture, written and oral exam

6 3 Theoretical Chapter Two: Political developments in the United Kingdom Lecture Written and oral exam

7 3 Theory of the Irish case

Lecture, written and oral exam

8 3 Theoretical Chapter Three: History of the United States of America, lecture, written and oral exam

9 3 Theory of the Constitution of the United States of America, lecture, written and oral exam

10 3 Theoretical Political developments in the United States of America between the wars Lecture Written and oral exam

11 3 Theory of the economic crisis and its impact on international relations

Lecture, written and oral exam

12 3 theoretical

========

Lecture, written and oral exam

13 3 Theoretical Chapter Four: The most important political developments and the system of government in the Soviet Union

Lecture, written and oral exam

14 3 Theory of the Soviet Union between the wars, lecture, written and oral exam

15 3 Theoretical economic plans in the Soviet Union and their nature

Lecture, written and oral exam

16 3 Theory of the Communist Party, lecture, written and oral exam

17 3 Theoretical First, Second and Third International, Lecture, Written and Oral Examination

18 3 Theoretical Chapter Six: Political and social developments in France from World War I until the end of World War II Lecture Written and oral exam

19 3 Theoretical Popular Front Lecture Written and oral exam

20 3 Theoretical Chapter Five: Political and Social Developments in Fascist Italy Lecture Written and Oral Examination

21 3 The theory of fascist regimes

Lecture, written and oral exam

22 3 Theoretical Chapter Seven: Political developments in Germany

Lecture, written and oral exam

23 3 Theoretical Weimar Republic

Lecture, written and oral exam

24 3 The theory of racism and its impact on Hitler

Lecture, written and oral exam

25 3 Theory of Nazi rule and its impact on international relations, lecture, written and oral exam

26 3 Theory of the oppressive devices in Nazi rule, a lecture, a written and oral exam

27 3 Theoretical Chapter Eight: The crises that led to World War II The Austrian crisis Lecture Written and oral exam

28 3 Theory The Czechoslovak crisis