وصف المقرر //
يوفر وصف المقرر هذا إيجازاً مقتضياً لأهم خصائص المقرر ومخرجات التعلم المتوقعة من الطالب تحقيقها مبرهناً عما إذا كان قد حقق الاستفادة القصوى من فرص التعلم المتاحة. ولابد من الربط بينها وبين وصف البرنامج. |
م.م . نداء صباح الكعبي
|
جامعة الامام جعفر الصادق (ع) – كلية الاداب |
|
قسم التاريخ |
|
تاريخ الدولة العثمانية |
|
البكالوريوس |
|
الزامي |
|
سنوي |
|
60 |
|
كانون الثاني 2022 |
|
|
تعريف الطالب على تاريخ العراق الحديث واطلاعه على اهم الاحداث التاريخية التي كان له اثر في اوضاع العراق السياسية والاقتصادية والاجتماعية والعسكرية . |
|
تعريف الطالب على ابرز التحولات التاريخية للعراق واثرها على المحيط الاقليمي . |
|
تعريف الطالب على طبيعة التحولات في النظام الحكم في العراق |
|
العمل على تمكين الطلبة من اكتساب المعرفة بما ينسجم مع معايير الجودة في التعليم العالي |
|
تمكين الطلبة من اكتساب المعرفة العلمية لكي يكونوا قادرين على رفد سوق العمل بمخرجات فاعلة |
|
|
|
|
|
أ- المعرفة والفهم أ1- المام الطلبة بمصادر دراسة تاريخ العراق الحديث أ2- اعداد الطلبة علمية لكي يكونوا قادرين على اكتساب المعرفة العلمية وتطبيقها في عملية التدريس أ3- تمكين الطلبة فكريا لاستيعاب المنهج العلمي أ4- تمكين الطلبة من كتاب بحوث وتقارير علمية بأسلوب علمي صحيح أ5- المام الطلبة بطرائق البحث والتفكير العلمي |
ب - المهارات الخاصة بالموضوع ب1 – تنظيم وتقوية خبرات الطلبة من خلال تهيئتهم ذهنياً عن طريق اكتسابهم المعارف ب2 – اكتساب الطلبة اكبر قدر من المعلومات العلمية عن تاريخ العراق الحديث ب3 – تمكين الطلبة من المشاركة في الحوارات الجماعية ب4- تمكين الطلبة من استيعاب المقرر الدراسي |
طرائق التعليم والتعلم |
استخدام طرائق تدريس مختلفة منها اثارة المشكلة اثناء المحاضرة ومناقشتها من قبل الطلبة بطريقة الحوار العلمي , استخدام وسائل الايضاح الخرطة والسبورة , والكتب .
|
طرائق التقييم |
الامتحانات التحريرية والشفوية , الحوار , النقاش , التقارير اليومية , البحوث
|
ج- مهارات التفكير ج1- تمكين الطلبة على استيعاب المنهج العلمي ج2- تمكين الطلبة من التفكير العلمي و الاستنتاج والتحليل والنقد ج3- تمكين الطلبة من تفسير الاحداث التاريخية والاستنباط منها ج4- القدرة على وصف المنهج المقرر
|
طرائق التعليم والتعلم |
زيادة المعرفة المكتسبة وسرعة وسعة التعلم من خلال وضع استراتيجيات تنشط ذاكرة الطالب بالاعتماد على التفكير والتحليل والاستنتاج والتخطيط والتنظيم الذاتي .
|
طرائق التقييم |
مناقشة موضوعات علمية تحفز التفكير العميق , من اجل تطوير مهارات التفكير والنقاشات
|
د - المهارات العامة والمنقولة ( المهارات الأخرى المتعلقة بقابلية التوظيف والتطور الشخصي ). د1- مهارات قيادة الصف د2- مهارات التخطيط د3- مهارات التقويم والتأكيد على الفروقات الفردية بين الطلبة د4- مهارات المشاهدة والتطبيق |
|
|||||
الأسبوع |
الساعات |
مخرجات التعلم المطلوبة |
اسم الوحدة / المساق أو الموضوع |
طريقة التعليم |
طريقة التقييم |
الاول 21/9/2018 |
|
العثمانيون ، اصلهم وهجرتهم واستقرارهم في اسيا الصغرى ( اصل العثمانيين ، هجرتهم من اسيا الوسطى الى شمال العراق ومن ثم الى اسيا الصغرى ، استقرارهم ) . |
تاريخ الدولة العثمانية 1219- 1924م |
محاضرة |
الامتحان الشهري والتقارير والبحوث |
الثاني |
|
الامارة العثمانية ، الامارة العثمانية في ايام عثمان بن ارطغل . |
|
|
|
الثالث |
|
الامارة العثمانية في ايام بايزيد بن اورخان ، علاقة بايزيد بتيمور لنك ومعركة انقرة ونتائجها . |
|
|
|
الرابع |
|
محمد الاول ( جلبي ) ودوره في توحيد الامارة العثمانية . |
|
|
|
الخامس |
|
محمد الثاني وفتح القسطنطينية وتولي محمد الثاني للعرش العثماني . |
|
|
|
السادس |
|
فتح القسطنطينية ، اهمية المدينة السياسية والدينية ومحاولات فتحها حتى محمد الثاني . |
|
|
|
السابع |
|
جهود واستعدادات محمد الثاني لعملية الفتح ، العمليات العسكرية . |
|
|
|
الثامن- التاسع |
|
موقف محمد الفاتح من اهل القسطنطبعد فتحها بعد فتحها . |
|
|
|
العاشر –الثالث عشر |
|
السياسة الشرقية للدولة العثمانية ، اسباب قيام الدولة العثمانية بالتوجه شرقا . |
|
|
|
الرابع عشر – الخامس عشر |
|
ملامح السياسة الشرقية للدولة العثمانية . |
|
|
|
السادس عشر 15/2/2019 |
|
الاصلاحات داخل الدولة العثمانية ، الاسباب التي دفعت الدولة العثمانية لانتهاج منهج الاصلاح ، وطريقة الاصلاح . |
|
|
|
السابع عشر- التاسع عشر |
|
الاصلاحات في ايام سليم الثالث ( 1807 – 1789م ) ، الاصلاحات في ايام محمود الثاني ( 1807 – 1839م) . |
|
|
|
العشرون |
|
مجلس المبعوثان العثماني ( 1876 -1914 م) . |
|
|
|
الحادي و الثاني والعشرين |
|
الدستور العثماني ( 1876 – 1914) . |
|
|
|
الثالث والعشرين |
|
عوامل ضعف الدولة العثمانية الداخلية والخارجية |
|
|
|
الرابع والعشرين
|
|
العلاقات العثمانية الروسية ، العلاقات العثمانية الروسية في ايام بطرس الاول . |
|
|
|
الخامس والعشرين |
|
العلاقات العثمانية الروسية في ايام بافل الاول . |
|
|
|
السادس والعشرين |
|
الثورة الصربياة وموقف الدولة العثمانية الدولة العثمانية منها ، الثورة اليونانية وموقف الدولة العثمانية منها . |
|
|
|
السابع والعشرين |
|
حرب القرن ومؤتمر باريس ( 1854 – 1856
|
|
|
|
الثامن والعشرين |
|
الدولة العثمانية والحرب العالمية الاولى ( 1914 -1918) ، اشتراك الدولة العثمانية في الحرب العالمية الاولى . |
|
|
|
التاسع والعشرين |
|
اثر الحرب العالمية الاولى على مستقبل الدولة العثمانية ، موقف العرب من الدولة العثمانية اثناء الحرب العالمية الاولى . |
|
|
|
الثلاثون |
|
ظهور مصطفى كمال وموقفه من الخلافة العثمانية . |
|
|
|
|
|
القراءات المطلوبة :
|
|
متطلبات خاصة ( وتشمل على سبيل المثال ورش العمل والدوريات والبرمجيات والمواقع الالكترونية ) |
اجراء مناقشات بين الطلبة في موضوعات محدده والبحث عن المواضيع المتعلقة في المكتبة الجامعة والمكاتبات الحكومية |
الخدمات الاجتماعية ( وتشمل على سبيل المثال محاضرات الضيوف وا Course Description // This course description provides a summary of the most important characteristics of the course and the learning outcomes that the student is expected to achieve, demonstrating whether he or she has made the most of the learning opportunities available. It must be linked to the program description. millimeter . Sabah Al Kaabi’s call 1. Educational Institution, Imam Jaafar al-Sadiq (peace be upon him) University - Faculty of Arts 2. University Department/Center, Department of History 3. Name/code of the course History of the Ottoman Empire 4. Programs in which bachelor’s degrees are included 5. Available forms of attendance are mandatory 6. Semester/Year Annual 7. Number of study hours (total) 60 8. The date this description was prepared is January 2022 9. Course objectives Introducing the student to the modern history of Iraq and informing him of the most important historical events that had an impact on Iraq’s political, economic, social and military conditions. Introducing the student to the most prominent historical transformations in Iraq and their impact on the regional environment. Introducing the student to the nature of transformations in the ruling system in Iraq Working to enable students to acquire knowledge in line with quality standards in higher education Enabling students to acquire scientific knowledge in order to be able to supply the labor market with effective outputs
10. Learning outcomes and methods of teaching, learning and evaluation A- Knowledge and understanding A1- Familiarizing students with sources for studying modern Iraqi history A2- Preparing students scientifically so that they are able to acquire scientific knowledge and apply it in the teaching process A3- Empowering students intellectually to comprehend the scientific method A4- Enabling students to write scientific research and reports in a correct scientific manner A5- Familiarize students with methods of research and scientific thinking B - Subject-specific skills B1 - Organizing and strengthening students’ experiences by preparing them mentally by acquiring knowledge B2 - Students acquire the greatest amount of scientific information about the modern history of Iraq B3 - Enabling students to participate in group dialogues B4- Enabling students to comprehend the course Teaching and learning methods
Using different teaching methods, including raising the problem during the lecture and discussing it with the students in a scientific dialogue method, using maps, blackboards, and books as illustration tools.
Evaluation methods
Written and oral exams, dialogue, discussion, daily reports, research
C- Thinking skills C1- Enabling students to understand the scientific method C2- Enabling students to think scientifically, deduce, analyze and criticize C3- Enabling students to interpret historical events and draw conclusions from them C4- The ability to describe the prescribed curriculum
Teaching and learning methods Increasing the acquired knowledge, speed, and breadth of learning by developing strategies that activate the student’s memory by relying on thinking, analysis, deduction, planning, and self-organization.
Evaluation methods Discussing scientific topics that stimulate deep thinking, in order to develop thinking and discussion skills
D - General and transferable skills (other skills related to employability and personal development). D1- Class leadership skills D2- Planning skills D3- Evaluation skills and emphasizing individual differences among students D4- Viewing and application skills
11. Course structure Week Hours Required learning outcomes Name of unit/course or subject Teaching method Evaluation method the first 9/21/2018 The Ottomans, their origin, migration, and settlement in Asia Minor (The origin of the Ottomans, their migration from Central Asia to northern Iraq and then to Asia Minor, their settlement). History of the Ottoman Empire 1219-1924 AD Monthly exam lecture, reports and research The second is the Ottoman Emirate, the Ottoman Emirate during the days of Othman bin Ertuğl. The third is the Ottoman emirate in the days of Bayezid bin Orkhan, Bayezid’s relationship with Timur, the battle of Ankara and its results. The fourth, Mehmed I (Çelebi) and his role in unifying the Ottoman Emirate. Fifth, Mehmed II, the conquest of Constantinople, and Mehmed II's accession to the Ottoman throne. Sixth: The conquest of Constantinople, the political and religious importance of the city and the attempts to conquer it until Muhammad II. Seventh: The efforts and preparations of Muhammad II for the conquest process, military operations. Eighth-Ninth, the position of Muhammad the Conqueror towards the people of Constantinople after its conquest after its conquest. Tenth - Thirteenth: The eastern policy of the Ottoman Empire, the reasons for the establishment of the Ottoman Empire to head east. Fourteenth - fifteenth: Features of the eastern policy of the Ottoman Empire. Sixteenth 2/15/2019 Reforms within the Ottoman Empire, the reasons that prompted the Ottoman Empire to adopt the reform approach, and the method of reform. Seventeenth-nineteenth: Reforms in the days of Selim III (1807 - 1789 AD), reforms in the days of Mahmud II (1807 - 1839 AD). The Twentieth Council of Ottoman Envoys (1876-1914 AD). The twenty-first and second Ottoman Constitution (1876 - 1914). Twenty-third: Factors of internal and external weakness of the Ottoman Empire twenty-fourth Ottoman-Russian relations, Ottoman-Russian relations in the days of Peter I. Twenty-fifth: Ottoman-Russian relations in the days of Paul I. Twenty-sixth: The Serbian Revolution and the Ottoman Empire’s position on it, the Greek Revolution and the Ottoman Empire’s position on it. The Twenty-Seventh Century War and the Paris Conference (1854-1856).
Twenty-eighth: The Ottoman Empire and the First World War (1914-1918), the Ottoman Empire’s participation in the First World War. Twenty-nine: The impact of the First World War on the future of the Ottoman Empire, the Arabs’ position on the Ottoman Empire during the First World War. Thirty: The appearance of Mustafa Kemal and his position on the Ottoman Caliphate. 12. Infrastructure Required readings: Basic textsلتدريب المهني والدراسات الميدانية ) |
المحاضرات والندوات والمؤتمرات الخارجية , استشارات علمية , استضافة باحثين |