حقوق الانسان والديمقراطية
وصف المقرر //
يوفر وصف المقرر هذا إيجازاً مقتضياً لأهم خصائص المقرر ومخرجات التعلم المتوقعة من الطالب تحقيقها مبرهناً عما إذا كان قد حقق الاستفادة القصوى من فرص التعلم المتاحة. ولابد من الربط بينها وبين وصف البرنامج. |
|
جامعة الامام جعفر الصادق (ع) – كلية الاداب |
|
قسم التاريخ |
|
حقوق الانسان |
|
البكالوريوس |
|
الكتروني |
|
سنوي |
|
60 |
|
ايلول 2021 |
|
|
تعريف الطالب على تاريخ تركيا وايران واطلاعه على اهم الاحداث التاريخية التي كان له اثر في اوضاع البلدين السياسية والاقتصادية والاجتماعية والعسكرية . |
|
تعريف الطالب على ابرز التحولات التاريخية للبلدين واثرها على المحيط الاقليمي . |
|
تعريف الطالب على طبيعة التحولات في النظام الحكم للبلدين تركيا وايران |
|
العمل على تمكين الطلبة من اكتساب المعرفة بما ينسجم مع معايير الجودة في التعليم العالي |
|
تمكين الطلبة من اكتساب المعرفة العلمية لكي يكونوا قادرين على رفد سوق العمل بمخرجات فاعلة |
|
أ- المعرفة والفهم أ1- المام الطلبة بمصادر دراسة حقوق الانسان أ2- اعداد الطلبة علمية لكي يكونوا قادرين على اكتساب المعرفة العلمية وتطبيقها في عملية التدريس أ3- تمكين الطلبة فكريا لاستيعاب المنهج العلمي أ4- تمكين الطلبة من كتاب بحوث وتقارير علمية بأسلوب علمي صحيح أ5- المام الطلبة بطرائق البحث والتفكير العلمي |
ب - المهارات الخاصة بالموضوع ب1 – تنظيم وتقوية خبرات الطلبة من خلال تهيئتهم ذهنياً عن طريق اكتسابهم المعارف ب2 – اكتساب الطلبة اكبر قدر من المعلومات العلمية عن تاريخ حقوق الانسان ب3 – تمكين الطلبة من المشاركة في الحوارات الجماعية ب4- تمكين الطلبة من استيعاب المقرر الدراسي |
طرائق التعليم والتعلم |
استخدام طرائق تدريس مختلفة منها اثارة المشكلة اثناء المحاضرة ومناقشتها من قبل الطلبة بطريقة الحوار العلمي , استخدام وسائل الايضاح الخرطة والسبورة , والكتب . |
طرائق التقييم |
الامتحانات التحريرية , الحوار , النقاش , التقارير اليومية , البحوث |
ج- مهارات التفكير ج1- تمكين الطلبة على استيعاب المنهج العلمي ج2- تمكين الطلبة من التفكير العلمي و الاستنتاج والتحليل والنقد ج3- تمكين الطلبة من تفسير الاحداث التاريخية والاستنباط منها ج4- القدرة على وصف المنهج المقرر |
طرائق التعليم والتعلم |
زيادة المعرفة المكتسبة وسرعة وسعة التعلم من خلال وضع استراتيجيات تنشط ذاكرة الطالب بالاعتماد على التفكير والتحليل والاستنتاج والتخطيط والتنظيم الذاتي . |
طرائق التقييم |
مناقشة موضوعات علمية تحفز التفكير العميق , من اجل تطوير مهارات التفكير والنقاشات. |
د - المهارات العامة والمنقولة ( المهارات الأخرى المتعلقة بقابلية التوظيف والتطور الشخصي ). د1- مهارات قيادة الصف د2- مهارات التخطيط د3- مهارات التقويم والتأكيد على الفروقات الفردية بين الطلبة. |
|
|||||
الأسبوع |
الساعات |
مخرجات التعلم المطلوبة |
اسم الوحدة / المساق أو الموضوع |
طريقة التعليم |
طريقة التقييم |
الاول 21/9/2022 |
|
التطورات التاريخية لحقوق الانسان |
حقوق انسان |
محاضرة |
الامتحان الشهري والتقارير |
الثاني |
|
التطورات التاريخية لحقوق الانسان |
حقوق انسان |
محاضرة |
الامتحان الشهري والتقارير |
الثالث |
|
حقوق الانسان في الديانات السماوية |
حقوق انسان |
محاضرة |
الامتحان الشهري والتقارير |
الرابع |
|
دور المنظمات الدولية في حماية وضمان حقوق الانسان |
حقوق انسان |
محاضرة |
الامتحان الشهري والتقارير |
الخامس |
|
دور المنظمات الدولية في حماية حقوق الانسان وضمان حقوق الانسان |
حقوق انسان |
محاضرة |
الامتحان الشهري والتقارير |
السادس |
|
حقوق الانسان في الديانة الاسلامية . |
حقوق انسان |
محاضرة |
الامتحان الشهري والتقارير |
السابع |
|
حقوق الانسان في الديانة الاسلامية 2 . |
حقوق انسان |
محاضرة |
الامتحان الشهري والتقارير |
الثامن |
|
حقوق الاقليات الدينية والعرقية في المجتمع الاسلامي . |
|
محاضرة |
الامتحان الشهري والتقارير |
التاسع |
|
حقوق الطفل في الاسلام . |
|
محاضرة |
الامتحان الشهري والتقارير |
العاشر |
|
حقوق المرأة في الاسلام |
|
محاضرة |
الامتحان الشهري والتقارير |
الحادي عشر |
|
حقوق المرأة في الاسلام |
|
محاضرة |
الامتحان الشهري والتقارير |
الثاني عشر |
|
حقوق الاسرى في الاسلام . |
|
محاضرة |
الامتحان الشهري |
الثالث عشر |
|
الشورى في الاسلام . |
|
محاضرة |
الامتحان الشهري |
الرابع عشر |
|
وسائل الاتصال الحديثة و اثرها في ضمان حقوق الإنسان |
|
محاضرة |
الامتحان الشهري |
الخامس عشر |
|
وسائل الاتصال الحديثة و اثرها في ضمان حقوق الإنسان |
|
محاضرة |
الامتحان الشهري |
السادس عشر 15/2/2018 |
|
الديمقراطية، تعريف الديمقراطية، انواع الديمقراطية |
|
محاضرة |
الامتحان الشهري |
السابع عشر- |
|
الديمقراطية، تعريف الديمقراطية، انواع الديمقراطية |
|
محاضرة |
الامتحان الشهري |
الثامن عشر |
|
مميزات و خصائص الديمقراطية |
|
محاضرة |
الامتحان الشهري |
التاسع عشر |
|
مفهوم الحرية |
|
محاضرة |
الامتحان الشهري |
العشرون |
|
الحرية من الناحية السلبية والإيجابية |
|
محاضرة |
الامتحان الشهري |
الحادي والعشرين |
|
أنواع الحريات الفكرية |
|
محاضرة |
الامتحان الشهري |
الثاني والعشرين |
|
التطور التاريخي للديمقراطية (العصور القديمة) |
|
محاضرة |
الامتحان الشهري |
الثالث والعشرين |
|
التطور التاريخي للديمقراطية (العصور الوسطى) |
|
محاضرة |
الامتحان الشهري |
الرابع والعشرين |
|
التطور التاريخي للديمقراطية (العصور الحديثة) |
|
محاضرة |
الامتحان الشهري |
الخامس والعشرين |
|
ضمانات حماية النظام الديمقراطي (سياسية) |
|
محاضرة |
الامتحان الشهري |
السادس والعشرين |
|
ضمانات حماية النظام الديمقراطي (إجتماعية) |
|
محاضرة |
الامتحان الشهري |
السابع والعشرين |
|
ضمانات حماية النظام الديمقراطي (قانونية) |
|
محاضرة |
الامتحان الشهري |
الثامن والعشرين |
|
امتحانات |
|
|
|
التاسع والعشرين |
|
امتحانات |
|
|
|
الثلاثون |
|
بحوث طلبة |
|
|
|
|
|
القراءات المطلوبة :
|
ابرهيم خليل احمد واخرون , حقوق الانسان كمال مظهر احمد , الديمراطية جراهام ربوبرت , السياسة الاقتصادية والديقراطية
|
متطلبات خاصة ( وتشمل على سبيل المثال ورش العمل والدوريات والبرمجيات والمواقع الالكترونية ) |
اجراء مناقشات بين الطلبة في موضوعات محدده والبحث عن المواضيع المتعلقة في المكتبة الجامعة والمكاتبات الحكومية |
الخدمات الاجتماعية ( وتشمل على سبيل المثال محاضرات الضيوف والتدريب المهني والدراسات الميدانية ) |
المحاضرات والندوات والمؤتمرات الخارجية , استشارات علمية , استضافة باحثين |
Human rights and democracy
Course Description //
This course description provides a summary of the most important characteristics of the course and the learning outcomes that the student is expected to achieve, demonstrating whether he or she has made the most of the learning opportunities available. It must be linked to the program description.
1. Educational Institution, Imam Jaafar al-Sadiq (peace be upon him) University - Faculty of Arts
2. University Department/Center, Department of History
3. Name/code of the human rights course
4. Programs in which bachelor’s degrees are included
5. Attendance forms available electronically
6. Semester/Year Annual
7. Number of study hours (total) 60
8. The date this description was prepared is September 2021
9. Course objectives
Introducing the student to the history of Turkey and Iran and informing him of the most important historical events that had an impact on the political, economic, social and military situations of the two countries.
Introducing the student to the most prominent historical transformations of the two countries and their impact on the regional environment.
Introducing the student to the nature of the transformations in the ruling systems of the two countries, Türkiye and Iran
Working to enable students to acquire knowledge in line with quality standards in higher education
Enabling students to acquire scientific knowledge in order to be able to supply the labor market with effective outputs
10. Learning outcomes and methods of teaching, learning and evaluation
A- Knowledge and understanding
A1- Students’ familiarity with sources for studying human rights
A2- Preparing students scientifically so that they are able to acquire scientific knowledge and apply it in the teaching process
A3- Empowering students intellectually to comprehend the scientific method
A4- Enabling students to write scientific research and reports in a correct scientific manner
A5- Familiarize students with methods of research and scientific thinking
B - Subject-specific skills
B1 - Organizing and strengthening students’ experiences by preparing them mentally by acquiring knowledge
B2 - Students acquire the greatest amount of scientific information about the history of human rights
B3 - Enabling students to participate in group dialogues
B4- Enabling students to comprehend the course
Teaching and learning methods
Using different teaching methods, including raising the problem during the lecture and discussing it with the students in a scientific dialogue method, using maps, blackboards, and books as illustration tools.
Evaluation methods
Written exams, dialogue, discussion, daily reports, research
C- Thinking skills
C1- Enabling students to understand the scientific method
C2- Enabling students to think scientifically, deduce, analyze and criticize
C3- Enabling students to interpret historical events and draw conclusions from them
C4- The ability to describe the prescribed curriculum
Teaching and learning methods
Increasing the acquired knowledge, speed, and breadth of learning by developing strategies that activate the student’s memory by relying on thinking, analysis, deduction, planning, and self-organization.
Evaluation methods
Discussing scientific topics that stimulate deep thinking, in order to develop thinking and discussion skills.
D - General and transferable skills (other skills related to employability and personal development).
D1- Class leadership skills
D2- Planning skills
D3- Evaluation skills and emphasizing individual differences among students.
Week Hours Required learning outcomes Name of unit/course or subject Teaching method Evaluation method
the first
9/21/2022 Historical developments in human rights, human rights, monthly exam lecture and reports
The second is historical developments in human rights, human rights, monthly exam lecture
And reports
The third is human rights in the heavenly religions, human rights, monthly exam lecture
And reports
Fourth, the role of international organizations in protecting and ensuring human rights, human rights, monthly exam lecture
And reports
Fifth, the role of international organizations in protecting human rights and ensuring human rights, human rights, monthly exam lecture
And reports
Sixth: Human rights in the Islamic religion. Human rights monthly exam lecture
And reports
Seventh: Human rights in the Islamic religion 2. Human rights monthly exam lecture
And reports
Eighth: The rights of religious and ethnic minorities in Islamic society. Monthly exam lecture
And reports
Ninth: Children’s rights in Islam. Monthly exam lecture
And reports
Tenth: Women’s rights in Islam, monthly exam lecture
And reports
Eleventh: Women’s rights in Islam, monthly exam lecture
And reports
Twelfth: The rights of prisoners in Islam. Monthly exam lecture
Thirteenth: Shura in Islam. Monthly exam lecture
Fourteenth: Modern means of communication and their impact on ensuring human rights, monthly exam lecture
Fifteenth: Modern means of communication and their impact on ensuring human rights, monthly exam lecture
Sixteenth 2/15/2018 Democracy, definition of democracy, types of democracy, monthly exam lecture
Seventeenth - Democracy, definition of democracy, types of democracy, monthly exam lecture
Eighteenth: Advantages and characteristics of democracy, monthly exam lecture
Nineteenth: The concept of freedom, monthly exam lecture
Twenty Freedom from the Negative and Positive Points, Monthly Exam Lecture
Twenty-first types of intellectual freedoms, monthly exam lecture
The twenty-second historical development of democracy (antiquity) monthly exam lecture
The twenty-third historical development of democracy (the Middle Ages) monthly exam lecture
The twenty-fourth historical development of democracy (modern times) monthly exam lecture
Twenty-fifth: Guarantees for the protection of the democratic system (political), monthly exam lecture
Twenty-sixth: Guarantees for the protection of the democratic system (social), monthly exam lecture
Twenty-seventh Guarantees for the Protection of the Democratic System (Legal) Monthly Exam Lecture
Twenty-eighth exams
twenty-ninth