وصف البرنامج
|
جامعة الامام جعفر الصادق (ع) – كلية الآداب |
|
التاريخ |
|
النظم الاسلامية |
|
البكالوريوس |
|
الكتروني |
|
سنوي |
|
60 |
|
ايلول 2022 |
1 تعريف الطالب على تاريخ النظم الاسلامية واطلاعه على اهم النظم التي كان له اثر في الاوضاع السياسية والاقتصادية والاجتماعية والعسكرية وحتى في الحياة العامة |
|
أ2-- التعرف على اهم النظم الاسلامية في الدولة الاسلامية وفي شبه الجزيرة العربية .
|
|
4 - التعرف على التطور والحاجة للنظم في الدولة الاسلامية في شبه الجزيرة العربية .
|
|
5 - التعرف على تأثير النظم الاسلامية على الحالة السياسية والاجتماعية والاقتصادية ب والعسكرية في هذه الفترة التاريخية |
|
6- اهمية النظم الادارية والعسكرية في الحضارتين الساسانية والرمانية وتأثيرها في النظم الاسلامية |
|
أ- المعرفة والفهم أ1- الاهداف المعرفية أ1- المام الطلبة بمصادر دراسة تاريخ عصر النبوة أ2- اعداد الطلبة علمية لكي يكونوا قادرين على اكتساب المعرفة العلمية وتطبيقها في عملية التدريس أ3- تمكين الطلبة فكريا لاستيعاب المنهج العلمي أ4- تمكين الطلبة من كتاب بحوث وتقارير علمية بأسلوب علمي صحيح أ5- المام الطلبة بطرائق البحث والتفكير العلمي |
ب - المهارات الخاصة بالموضوع ب1 - الاطلاع على اهم معطيات المسلمين وحركة التقدم في تأسيس الدولة الاسلامية الاطلاع على الخرائط المتعلقة بالأماكن والحروب التي حدثت هناك - الاطلاع على ابرز الانجازات الحضارية والدينية |
طرائق التعليم والتعلم |
استخدام طرائق تدريس مختلفة منها اثارة المشكلة اثناء المحاضرة ومناقشتها من قبل الطلبة بطريقة الحوار العلمي , استخدام وسائل الايضاح الخارطة والسبورة , والكتب . |
طرائق التقييم |
مشاركات يومية، اعداد تقارير ، الامتحانات الشفهية والتحريرية الفصلية |
ج- مهارات التفكير ج1- صور ولوحات توضيحية او وصفية و تمكين الطلبة من التفكير العلمي و الاستنتاج والتحليل والنقد |
طرائق التعليم والتعلم |
زيادة المعرفة المكتسبة وسرعة وسعة التعلم من خلال وضع استراتيجيات تنشط ذاكرة الطالب بالاعتماد على التفكير والتحليل والاستنتاج والتخطيط والتنظيم الذاتي . |
طرائق التقييم |
مناقشة موضوعات علمية تحفز التفكير العميق , من اجل تطوير مهارات التفكير والنقاشات |
د - المهارات العامة والمنقولة ( المهارات الأخرى المتعلقة بقابلية التوظيف والتطور الشخصي ). د1- مهارات قيادة الصف د2- مهارات التخطيط د3- مهارات التقويم والتأكيد على الفروقات الفردية بين الطلبة د4- مهارات المشاهدة والتطبيق |
|
|
القراءات المطلوبة :
|
الكتب المقررة المطلوبة - تاريخ النظم الاسلامية –د فاروق عمر فوزي - الحضارة العربية الاسلامية - د علي الخربوطلي - النظم الاسلامية - د فتحية النبراوي |
بنية المقرر م د قسور فالح النظم الاسلامية المرحلة 3
الاسبوع |
الساعات |
مخرجات التعليم المطلوبة |
اسم الوحدة او الموضوع |
طريقة التعليم |
طريقة التقييم |
1 |
2 |
نظري |
نظريات عامة في النظم العربية قبل الاسلام |
محاضرة |
امتحان تحريري وشفوي |
2 |
2 |
نظري |
نظريات عامة في النظم العربية قبل الاسلام |
محاضرة |
امتحان تحريري وشفوي |
3 |
2 |
نظري |
الخلافة نشاتها وتطورها |
محاضرة |
امتحان |
4 |
2 |
نظري |
الوزارة تعريفها معناها نشاتها وتطورها |
محاضرة |
امتحان تحريري وشفوي |
5 |
2 |
نظري |
الولاية تعريفها معناها نشاتها تطورها |
محاضرة |
امتحان تحريري وشفوي |
6 |
2 |
نظري |
القضاء مفهومه الشروط الواجب توفرها في القاضي |
محاضرة |
امتحان تحريري وشفوي |
7 |
2 |
نظري |
الحسبة معانيها نشاتها وتطورها |
محاضرة |
امتحان تحريري وشفوي |
8 |
2 |
نظري |
الحسبة معانيها نشاتها وتطورها |
محاضرة |
امتحان تحريري وشفوي |
9 |
2 |
نظري |
الديوان مفهومة ومعناه نشاته وتطوره |
محاضرة |
امتحان تحريري وشفوي |
10 |
2 |
نظري |
الديوان مفهومة ومعناه نشاته وتطوره |
محاضرة |
امتحان تحريري وشفوي |
11 |
2 |
نظري |
تعريب الدواوين في الخلافة الاسلامية |
محاضرة |
امتحان تحريري وشفوي |
12 |
2 |
نظري |
الشرطة مفهومها نشأتها - اهم واجباتها |
محاضرة |
امتحان تحريري وشفوي |
13 |
2 |
نظري |
النظم الاقتصادية والمالية في الاسلام - نظرة عامة |
محاضرة |
امتحان تحريري وشفوي |
14 |
2 |
نظري |
بيت المال نشأته وتطوره |
محاضرة |
امتحان تحريري وشفوي |
15 |
2 |
نظري |
بيت المال موارده – نفقاته
|
محاضرة |
امتحان تحريري وشفوي |
16 |
2 |
نظري |
بيت المال موارده – نفقاته |
محاضرة |
امتحان تحريري وشفوي |
17 |
2 |
نظري |
الخراج مفهومه احكامه |
محاضرة |
امتحان تحريري وشفوي |
18 |
2 |
نظري |
الخراج انواعه ومقاديره |
محاضرة |
امتحان تحريري وشفوي |
19 |
2 |
نظري |
الارض الخراجية والاراضي العشرية وشروط كل منهما |
محاضرة |
امتحان تحريري وشفوي |
20 |
2 |
نظري |
انواع الضرائب في الاسلام الزكاة في الاسلام شروطها نصابها وانواعها |
محاضرة |
امتحان تحريري وشفوي |
21 |
2 |
نظري |
النظام النقدي في الاسلام |
محاضرة |
امتحان تحريري وشفوي |
22 |
2 |
نظري |
النقود قبل الاسلام انواعها مقاديرها |
محاضرة |
امتحان تحريري وشفوي |
23 |
2 |
نظري |
تعريب النقود في الدولة الاسلامية اسبابها ونتائجها |
محاضرة |
امتحان تحريري وشفوي |
24 |
2 |
نظري |
ضرب النقود – شكل النقود الاسلامية وانواع العاملين في معامل ضرب النقود |
محاضرة |
امتحان تحريري وشفوي |
25 |
2 |
نظري |
ضرب النقود – شكل النقود الاسلامية وانواع العاملين في معامل ضرب النقود |
محاضرة |
امتحان تحريري وشفوي |
26 |
2 |
نظري |
العشور اسبابها و قيامها |
محاضرة |
امتحان تحريري وشفوي |
27 |
2 |
نظري |
النظام الزراعي وما هي مظاهر الاهتمام بها |
محاضرة |
امتحان تحريري وشفوي |
28 |
2 |
نظري |
ظهور الملكيات الزراعية في الاسلام |
محاضرة |
امتحان تحريري وشفوي |
29 |
2 |
نظري |
الاقطاع العسكري اهميته واسبابه |
محاضرة |
امتحان تحريري وشفوي |
30 |
2 |
نظري |
مراجعة عامة وشاملة |
محاضرة |
امتحان تحريري وشفوي |
31 |
2 |
نظري |
الامتحانات الفصلية |
محاضرة |
امتحان تحريري وشفوي |
32 |
2 |
نظري
|
الامتحانات الفصلية |
محاضرة |
امتحان تحريري وشفوي |
Program description
Islamic systems
1. Educational Institution, Imam Jaafar al-Sadiq (peace be upon him) University - Faculty of Arts
2. University Department/History Center
3. Name/code of the Islamic systems course
4. Programs in which bachelor’s degrees are included
5. Available forms of attendance are mandatory
6. Semester/Year Annual
7. Number of study hours (total) 60
8. The date this description was prepared is September 2022
9. Course objectives
1 Introducing the student to the history of Islamic systems and acquainting him with the most important systems that had an impact on the political, economic, social, and military situations and even on public life.
A2-- Identifying the most important Islamic systems in the Islamic State and in the Arabian Peninsula.
4 - Identify the development and need for systems in the Islamic state in the Arabian Peninsula.
5 - Identify the impact of Islamic systems on the political, social, economic and military situation in this historical period
6- The importance of administrative and military systems in the Sassanid and Roman civilizations and their impact on Islamic systems.
10. Learning outcomes and methods of teaching, learning and evaluation
A- Knowledge and understanding
A1- Cognitive objectives
A1- Familiarizing students with the sources for studying the history of the era of the Prophet
A2- Preparing students scientifically so that they are able to acquire scientific knowledge and apply it in the teaching process
A3- Empowering students intellectually to comprehend the scientific method
A4- Enabling students to write scientific research and reports in a correct scientific manner
A5- Familiarize students with methods of research and scientific thinking
B - Subject-specific skills
B1 - Access to the most important data for Muslims and the progress movement in establishing the Islamic State
See maps related to the places and wars that took place there
- Access to the most prominent cultural and religious achievements
Teaching and learning methods
Using different teaching methods
Raising the problem during the lecture and discussing it with the students in a scientific dialogue manner.
Use map, blackboard, and books as illustrations.
Evaluation methods
Daily contributions, preparing reports, and quarterly oral and written examinations
C- Thinking skills
C1- Explanatory or descriptive pictures and paintings
Enabling students to think scientifically, conclude, analyze and criticize
Teaching and learning methods
Increasing the acquired knowledge, speed, and breadth of learning by developing strategies that activate the student’s memory by relying on thinking, analysis, deduction, planning, and self-organization.
Evaluation methods
Discussing scientific topics that stimulate deep thinking, in order to develop thinking and discussion skills
D - General and transferable skills (other skills related to employability and personal development).
D1- Class leadership skills
D2- Planning skills
D3- Evaluation skills and emphasizing individual differences among students
D4- Viewing and application skills
11. Infrastructure
Required readings:
Basic texts
Course books
Other required textbooks
- History of Islamic Systems - Dr. Farouk Omar Fawzi
- Arab Islamic Civilization - Dr. Ali Al-Kharboutli
- Islamic Systems - Dr. Fathia Al-Nabrawi
Structure of the course, Dr. Qasoor Falih, Islamic Systems, Stage 3
Week, Hours, Required Learning Outcomes, Name of Unit or Subject, Teaching Method, Evaluation Method
1 2 Theoretical General theories in pre-Islamic Arabic systems, lecture, written and oral exam
2 2 Theoretical General theories in pre-Islamic Arabic systems, lecture, written and oral exam
3 2 The theory of the Caliphate, its origins and development, lecture and exam
4 2 Theoretical The ministry, its definition, meaning, origins and development, lecture, written and oral exam
5 2 Theoretical State, its definition, meaning, origins, development, lecture, written and oral exam
6 2 Judicial theory, its understanding, conditions that must be met by a judge, lecture, written and oral exam
7 2 Theoretical Hisbah, its meanings, its origins and development, lecture, written and oral exam
8 2 Theoretical Hisbah, its meanings, its origins and development, lecture, written and oral exam
9 2 Theoretical Diwan Understandable and Meaning Its Origins and Development Lecture Written and Oral Exam
10 2 Theoretical Diwan Understandable and Meaning Its Origins and Development Lecture Written and Oral Examination
11 2 Theoretical
Arabization of collections in the Islamic Caliphate, lecture, written and oral exam
12 2 Theory of the police, its concept and origins - its most important duties are a lecture, a written and an oral exam
13 2 Theory of economic and financial systems in Islam - overview, lecture, written and oral exam
14 2 Theory of the Bayt al-Mal, its origins and development, lecture, written and oral exam
15 2 Theoretical The treasury, its resources - its expenses
Lecture, written and oral exam
16 2 Theory The House of Money, Its Resources - Its Expenses, Lecture, Written and Oral Exam
17 2 Theory of abscess, its concept, rulings, lecture, written and oral exam
18 2 Theoretical abscess, its types and amounts, lecture, written and oral exam
19 2 Theory of the tax land and the ten lands and the conditions for each of them, a lecture, a written and an oral exam.
20 2 Theoretical types of taxes in Islam
Zakat in Islam, its conditions, quorum and types, lecture, written and oral exam
21 2 Theory of the monetary system in Islam, lecture, written and oral exam
22 2 Theory of money before Islam, its types and amounts, lecture, written and oral exam.
23 2 Theoretical Arabization of money in the Islamic state, its causes and consequences, lecture, written and oral exam
24 2 Theoretical minting - the form of Islamic money and the types of workers in minting factories, a lecture, a written and an oral exam.
25 2 Theoretical minting - the form of Islamic money and the types of workers in minting factories, a lecture, a written and an oral exam.
26 2 Theory of tithes, its causes and its establishment, a lecture, a written and oral exam
27 2 The theory of the agricultural system and what are the aspects of interest in it, a lecture, a written and an oral exam
28 2 Theoretical The emergence of agricultural property in Islam, lecture, written and oral exam
29 2 Theory of military feudalism, its importance and causes, lecture, written exam and transcript