وصف المقرر // د . ظاهر احمد
يوفر وصف المقرر هذا إيجازاً مقتضياً لأهم خصائص المقرر ومخرجات التعلم المتوقعة من الطالب تحقيقها مبرهناً عما إذا كان قد حقق الاستفادة القصوى من فرص التعلم المتاحة. ولابد من الربط بينها وبين وصف البرنامج. |
|
جامعة الامام جعفر الصادق (ع) – كلية الاداب |
|
التاريخ |
|
منهج البحث التاريخي |
|
البكالوريوس |
|
الزامي |
|
سنوي |
|
60 |
|
ايلول 2022 |
|
|
تعريف الطالب بكيفية كتابة البحث التاريخي . |
|
تعريف الطالب باهم مصادر دراسة التاريخ وكيفة تطورة دراسة التاريخ عبر الاجيال . |
|
تنمية قدرات الطلبة على النقد والتحليل . |
|
العمل على تمكين الطلبة من اكتساب المعرفة بما ينسجم مع معايير الجودة في التعليم العالي |
|
تمكين الطلبة من اكتساب المعرفة العلمية لكي يكونوا قادرين على رفد سوق العمل بمخرجات فاعلة |
|
أ- المعرفة والفهم أ1- المام الطلبة بمصادر دراسة تاريخ وكيفية الحصول عليها أ2- اعداد الطلبة علمية لكي يكونوا قادرين على اكتساب المعرفة العلمية وتطبيقها في عملية التدريس أ3- تمكين الطلبة فكريا لاستيعاب المنهج العلمي أ4- تمكين الطلبة من كتاب بحوث وتقارير علمية بأسلوب علمي صحيح أ5- المام الطلبة بطرائق البحث والتفكير العلمي |
ب - المهارات الخاصة بالموضوع ب1 – تنظيم وتقوية خبرات الطلبة من خلال تهيئتهم ذهنياً عن طريق اكتسابهم المعارف ب2 – اكتساب الطلبة اكبر قدر من المعلومات العلمية عن منهج البحث ب3 – تمكين الطلبة من المشاركة في الحوارات الجماعية ب4- تمكين الطلبة من استيعاب المقرر الدراسي |
طرائق التعليم والتعلم |
استخدام طرائق تدريس مختلفة منها اثارة المشكلة اثناء المحاضرة ومناقشتها من قبل الطلبة بطريقة الحوار العلمي , استخدام وسائل الايضاح الخرطة والسبورة , والكتب . |
طرائق التقييم |
الامتحانات التحريرية والشفوية , الحوار , النقاش , التقارير اليومية , البحوث |
ج- مهارات التفكير ج1- تمكين الطلبة على استيعاب المنهج العلمي ج2- تمكين الطلبة من التفكير العلمي و الاستنتاج والتحليل والنقد ج3- تمكين الطلبة من تفسير الاحداث التاريخية والاستنباط منها ج4- القدرة على وصف المنهج المقرر |
طرائق التعليم والتعلم |
زيادة المعرفة المكتسبة وسرعة وسعة التعلم من خلال وضع استراتيجيات تنشط ذاكرة الطالب بالاعتماد على التفكير والتحليل والاستنتاج والتخطيط والتنظيم الذاتي . |
طرائق التقييم |
مناقشة موضوعات علمية تحفز التفكير العميق , من اجل تطوير مهارات التفكير والنقاشات |
د - المهارات العامة والمنقولة ( المهارات الأخرى المتعلقة بقابلية التوظيف والتطور الشخصي ). د1- مهارات قيادة الصف د2- مهارات التخطيط د3- مهارات التقويم والتأكيد على الفروقات الفردية بين الطلبة د4- مهارات المشاهدة والتطبيق |
|
|||||
الأسبوع |
الساعات |
مخرجات التعلم المطلوبة |
اسم الوحدة / المساق أو الموضوع |
طريقة التعليم |
طريقة التقييم |
1 |
6 |
ماهو التاريخ , تعريف التاريخ |
ماهية التاريخ واهمية التاريخ |
محاضرة |
الامتحان الشهري والتقرير والبحوث |
2 |
6 |
اهمية التاريخ , فوائد التاريخ , صفات المؤرخ |
|
محاضرة |
الامتحان الشهري والتقرير والبحوث |
3 |
6 |
التدوين في الحضارات القديمة , التدوين عند الرومان |
تطور التدوين التاريخي |
محاضرة |
الامتحان الشهري والتقرير والبحوث |
4 |
6 |
التدوين عند المسلمين |
|
محاضرة |
الامتحان الشهري والتقرير والبحوث |
5 |
6 |
التدوين التاريخي في اوربا |
|
محاضرة |
الامتحان الشهري والتقرير والبحوث |
6 |
6 |
اختيار الموضوع ,جمع المصادر |
اصول البحث |
محاضرة |
الامتحان الشهري والتقرير والبحوث |
7 |
6 |
وضع الخطة , تدوين المصادر , اسلوب الكتابة |
|
محاضرة |
الامتحان الشهري والتقرير والبحوث |
|
|
القراءات المطلوبة :
|
عبد الواحد ذنون طه , أصول البحث التاريخي فاضل جابر ضاحي , محاضرات في منهج البحث التاريخي |
متطلبات خاصة ( وتشمل على سبيل المثال ورش العمل والدوريات والبرمجيات والمواقع الالكترونية ) |
المحاضرات , الحلقات النقاشية , الندوات . |
الخدمات الاجتماعية ( وتشمل على سبيل المثال محاضرات الضيوف والتدريب المهني والدراسات الميدانية ) |
|
|
|
المتطلبات السابقة |
|
أقل عدد من الطلبة |
|
أكبر عدد من الطلبة |
|
Course Description // Dr. Zahir Ahmed
This course description provides a summary of the most important characteristics of the course and the learning outcomes that the student is expected to achieve, demonstrating whether he or she has made the most of the learning opportunities available. It must be linked to the program description.
1. Educational Institution, Imam Jaafar al-Sadiq (peace be upon him) University - Faculty of Arts
2. University Department/History Center
3. Name/code of the course Historical Research Methodology
4. Programs in which bachelor’s degrees are included
5. Available forms of attendance are mandatory
6. Semester/Year Annual
7. Number of study hours (total) 60
8. The date this description was prepared is September 2022
9. Course objectives
Introducing the student to how to write historical research.
Introducing the student to the most important sources for studying history and how the study of history has developed over generations.
Developing students’ abilities to criticize and analyze.
Working to enable students to acquire knowledge in line with quality standards in higher education
Enabling students to acquire scientific knowledge in order to be able to supply the labor market with effective outputs
10. Learning outcomes and methods of teaching, learning and evaluation
A- Knowledge and understanding
A1- Students’ familiarity with sources for studying history and how to obtain them
A2- Preparing students scientifically so that they are able to acquire scientific knowledge and apply it in the teaching process
A3- Empowering students intellectually to comprehend the scientific method
A4- Enabling students to write scientific research and reports in a correct scientific manner
A5- Familiarize students with methods of research and scientific thinking
B - Subject-specific skills
B1 - Organizing and strengthening students’ experiences by preparing them mentally by acquiring knowledge
B2 - Students acquire the greatest amount of scientific information about the history of Europe in the Renaissance
B3 - Enabling students to participate in group dialogues
B4- Enabling students to comprehend the course
Teaching and learning methods
Using different teaching methods, including raising the problem during the lecture and discussing it with the students in a scientific dialogue method, using maps, blackboards, and books as illustration tools.
Evaluation methods
Written and oral exams, dialogue, discussion, daily reports, research
C- Thinking skills
C1- Enabling students to understand the scientific method
C2- Enabling students to think scientifically, deduce, analyze and criticize
C3- Enabling students to interpret historical events and draw conclusions from them
C4- The ability to describe the prescribed curriculum
Teaching and learning methods
Increasing the acquired knowledge, speed, and breadth of learning by developing strategies that activate the student’s memory by relying on thinking, analysis, deduction, planning, and self-organization.
Evaluation methods
Discussing scientific topics that stimulate deep thinking, in order to develop thinking and discussion skills
D - General and transferable skills (other skills related to employability and personal development).
D1- Class leadership skills
D2- Planning skills
D3- Evaluation skills and emphasizing individual differences among students
D4- Viewing and application skills
11. Course structure
Week Hours Required learning outcomes Name of unit/course or subject Teaching method Evaluation method
6 What is history, definition of history, what is history and the importance of history, monthly exam lecture, report and research
6 The importance of history, benefits of history, qualities of a historian, monthly exam lecture, report, and research
6 Blogging in ancient civilizations, Blogging among the Romans, the development of historical blogging, monthly exam lecture, report and research
6 Recording among Muslims the monthly exam lecture, report, and research
6 Historical writing in Europe, monthly exam lecture, report and research
6 Choosing a topic, collecting sources, principles of research, monthly exam lecture, report, and research
6 Developing a plan, writing down sources, writing style, monthly exam lecture, report, and research
12. Infrastructure
Required readings:
Basic texts
Course books
Other: Abdul Wahed Thanoun Taha, Principles of Historical Research
Fadel Jaber Dhahi, Lectures on Historical Research Methodology
Special requirements (including, for example, workshops, periodicals, software, and websites), lectures, seminars, and seminars.
Social services (including, for example, guest lectures, vocational training, and field studies)
13. Acceptance
Prerequisites
The smallest number of students
The largest number of students