وصف المقرر // م.م. شهلاء رمزي
يوفر وصف المقرر هذا إيجازاً مقتضياً لأهم خصائص المقرر ومخرجات التعلم المتوقعة من الطالب تحقيقها مبرهناً عما إذا كان قد حقق الاستفادة القصوى من فرص التعلم المتاحة. ولابد من الربط بينها وبين وصف البرنامج. |
|
جامعة الامام جعفر الصادق (ع) – كلية الآداب |
|
قسم التاريخ |
|
تاريخ المغرب الوسيط |
|
البكالوريوس |
|
الزامي |
|
سنوي |
|
60 |
|
كانون الثاني 2022 |
|
|
تعريف الطالب على تاريخ المغرب الوسيط واطلاعه على اهم الاحداث التاريخية التي كان له اثر في تاريخ المغرب السياسية والاقتصادية والاجتماعية والعسكرية . |
|
تعريف الطالب على ابرز التحولات التاريخية للمغرب الوسيط واثرها على المحيط الاقليمي . |
|
تعريف الطالب على طبيعة التحولات في النظام الحكم للمغرب الوسيط. |
|
العمل على تمكين الطلبة من اكتساب المعرفة بما ينسجم مع معايير الجودة في التعليم العالي |
|
تمكين الطلبة من اكتساب المعرفة العلمية لكي يكونوا قادرين على رفد سوق العمل بمخرجات فاعلة |
|
|||||
الأسبوع |
الساعات |
مخرجات التعلم المطلوبة |
اسم الوحدة / المساق أو الموضوع |
طريقة التعليم |
طريقة التقييم |
الاول 21/9/2018 |
|
جغرافية المغرب |
تاريخ المغرب الوسيط |
محاضرة |
الامتحان الشهري والتقارير والبحوث |
الثاني |
|
سكان المغرب البربر قبل الفتح |
تاريخ المغرب الوسيط |
محاضرة |
الامتحان الشهري والتقارير والبحوث |
الثالث |
|
تاريخ المغرب قبل الإسلام |
تاريخ المغرب الوسيط |
محاضرة |
الامتحان الشهري والتقارير والبحوث |
الرابع |
|
الفتح الإسلامي للمغرب |
تاريخ المغرب الوسيط |
محاضرة |
الامتحان الشهري والتقارير والبحوث |
الخامس |
|
مرحلة الإستكشاف حملات عمرو بن العاص على المغرب |
تاريخ المغرب الوسيط |
محاضرة |
الامتحان الشهري والتقارير والبحوث |
السادس |
|
حملات عبد الله بن أبي سرح |
تاريخ المغرب الوسيط |
محاضرة |
الامتحان الشهري والتقارير والبحوث |
السابع |
|
حملات معاوية بن حديج على المغرب، مرحلة الفتح المنظم |
تاريخ المغرب الوسيط |
محاضرة |
الامتحان الشهري والتقارير والبحوث |
الثامن- التاسع |
|
جهود عقبة بن نافع في فتح المغرب، بناء مدينة القيروان في سنة 50 هجرية |
تاريخ المغرب الوسيط |
محاضرة |
الامتحان الشهري والتقارير والبحوث |
العاشر –الثالث عشر |
|
جهود ابي المهاجر دينار الصراع مع كاهنة المغرب |
تاريخ المغرب الوسيط |
محاضرة |
الامتحان الشهري والتقارير والبحوث |
الرابع عشر – الخامس عشر |
|
جهود موسى بن نصير في تثبيت الوجود الإسلامي في المغرب |
تاريخ المغرب الوسيط |
محاضرة |
الامتحان الشهري والتقارير والبحوث |
السادس عشر 15/2/2019 |
|
عصر الولاة، ولاية محمد القرشي، ولاية إسماعيل بن عبدالله |
|
|
|
السابع عشر- التاسع عشر |
|
ولاية مسلم بن يزيد، ولاية بشر بن صفوان |
|
|
|
العشرون |
|
ولاية عبيد الله بن الحبحاب السلمي
|
تاريخ المغرب الوسيط |
محاضرة |
الامتحان الشهري والتقارير والبحوث |
الحادي و الثاني والعشرين |
|
ولاية كلثوم بن عياض القشيري، ولاية حنظلة بن صفوان |
تاريخ المغرب الوسيط |
محاضرة |
الامتحان الشهري والتقارير والبحوث |
الثالث والعشرين |
|
سياسة الولاة المتأخرين، قيام عصر الدول في المغرب |
تاريخ المغرب الوسيط |
محاضرة |
الامتحان الشهري والتقارير والبحوث |
الرابع والعشرين
|
|
دولة الأدارسة، بناء مدينة فاس، الحياة الفكرية في عهد الأدارسة |
تاريخ المغرب الوسيط |
محاضرة |
الامتحان الشهري والتقارير والبحوث |
الخامس والعشرين |
|
أثر الحياة الفكرية في عهد الأدارسة |
تاريخ المغرب الوسيط |
محاضرة |
الامتحان الشهري والتقارير والبحوث |
السادس والعشرين |
|
دولة الأغالبة، العلاقة مع العباسيين، دولة المرابطين |
تاريخ المغرب الوسيط |
محاضرة |
الامتحان الشهري والتقارير والبحوث |
السابع والعشرين |
|
ظهور شخصية يوسف بن تاشفين |
تاريخ المغرب الوسيط |
محاضرة |
الامتحان الشهري والتقارير والبحوث |
الثامن والعشرين |
|
دولة الموحدين |
تاريخ المغرب الوسيط |
محاضرة |
الامتحان الشهري والتقارير والبحوث |
التاسع والعشرين |
|
نهاية دولة الموحدين |
تاريخ المغرب الوسيط |
محاضرة |
الامتحان الشهري والتقارير والبحوث |
الثلاثون |
|
دور المغرب العربي في إحتضان اهل الأندلس بعد طردهم من إسبانيا |
|
|
|
|
|
القراءات المطلوبة :
|
|
متطلبات خاصة ( وتشمل على سبيل المثال ورش العمل والدوريات والبرمجيات والمواقع الالكترونية ) |
اجراء مناقشات بين الطلبة في موضوعات محدده والبحث عن المواضيع المتعلقة في المكتبة الجامعة والمكاتبات الحكومية |
الخدمات الاجتماعية ( وتشمل على سبيل المثال محاضرات الضيوف والتدريب المهني والدراسات الميدانية ) |
المحاضرات والندوات والمؤتمرات الخارجية , استشارات علمية , استضافة باحثين |
Course Description // M.M. Shahla Ramzi
This course description provides a summary of the most important characteristics of the course and the learning outcomes that the student is expected to achieve, demonstrating whether he or she has made the most of the learning opportunities available. It must be linked to the program description.
1. Educational Institution, Imam Jaafar al-Sadiq (peace be upon him) University - Faculty of Arts
2. University Department/Center, Department of History
3. Name/code of the course History of Medieval Morocco
4. Programs in which bachelor’s degrees are included
5. Available forms of attendance are mandatory
6. Semester/Year Annual
7. Number of study hours (total) 60
8. The date this description was prepared is January 2022
9. Course objectives
Introducing the student to the history of medieval Morocco and informing him of the most important historical events that had an impact on the political, economic, social and military history of Morocco.
Introducing the student to the most prominent historical transformations of the Middle Maghreb and their impact on the regional environment.
Introducing the student to the nature of the transformations in the ruling system of Central Morocco.
Working to enable students to acquire knowledge in line with quality standards in higher education
Enabling students to acquire scientific knowledge in order to be able to supply the labor market with effective outputs
10. Course structure
Week Hours Required learning outcomes Name of unit/course or subject Teaching method Evaluation method
the first
9/21/2018 Geography of Morocco History of Medieval Morocco Monthly exam lecture, reports and research
The second is the Berber population of Morocco before the conquest, the history of medieval Morocco, the monthly exam lecture, reports and research
The third is the history of Morocco before Islam, the history of medieval Morocco, the monthly exam lecture, reports and research
Fourth, the Islamic conquest of Morocco, the history of medieval Morocco, monthly exam lecture, reports and research
The fifth stage of exploration: The campaigns of Amr ibn al-Aas against Morocco, the history of medieval Morocco, the monthly exam lecture, reports, and research.
Sixth: Campaigns of Abdullah bin Abi Sarh, History of Medieval Morocco, Monthly Exam Lecture, Reports and Research
Seventh: The campaigns of Muawiyah bin Hudayj against Morocco, the stage of organized conquest, the history of medieval Morocco, the monthly exam lecture, reports and research.
Eighth-Ninth, the efforts of Uqba bin Nafi in conquering Morocco, building the city of Kairouan in the year 50 AH, the history of medieval Morocco, monthly exam lecture, reports and research.
Tenth - Thirteenth The efforts of Abu Al-Muhajir Dinar The conflict with the priestess of Morocco The history of medieval Morocco Lecture Monthly exam, reports and research
Fourteenth - Fifteenth: Musa bin Nusayr’s efforts to establish the Islamic presence in Morocco, the history of medieval Morocco, the monthly exam lecture, reports, and research.
The sixteenth 2/15/2019 The era of governors, the state of Muhammad al-Qurashi, the state of Ismail bin Abdullah
Seventeenth-nineteenth, the state of Muslim bin Yazid, the state of Bishr bin Safwan
The twentieth state of Ubaid Allah bin Al-Habhab Al-Sulami
History of Medieval Morocco, monthly exam lecture, reports and research
The twenty-first, the state of Kulthum ibn Ayyad al-Qushayri, the state of Hanzala ibn Safwan, the history of medieval Morocco, the monthly exam lecture, reports, and research.
Twenty-third: The politics of the later governors, the emergence of the era of states in Morocco, the history of medieval Morocco, a lecture for the monthly exam, reports and research.
twenty-fourth
The Idrisid state, the construction of the city of Fez, intellectual life during the Idrisid era, history of medieval Morocco, monthly exam lecture, reports and research
The twenty-fifth: The impact of intellectual life during the Idrisid era, the history of medieval Morocco, a monthly examination lecture, reports, and research
Twenty-sixth: The Aghlabid state, the relationship with the Abbasids, the Almoravid state, the history of medieval Morocco, monthly exam lecture, reports and research.
The twenty-seventh: The emergence of the personality of Yusuf ibn Tashfin, the history of medieval Morocco, the monthly exam lecture, reports, and research
The twenty-eighth Almohad state, history of the Middle Maghreb, monthly exam lecture, reports and research
The twenty-ninth: The End of the Almohad State, History of Medieval Morocco, Monthly Exam Lecture, Reports, and Research
The role of the Maghreb in embracing the people of Andalusia after their expulsion from Spain
11. Infrastructure
Required readings:
Basic texts
Course books
Other 1- Where is Adhari, Al-Bayan Al-Maghrib in the News of Andalusia and Morocco.
2- Hussein Mu’nis, the Arabs’ conquest of Morocco.
3- Saad Zaaloul Abdel Hamid, History of the Arab Maghreb.
Special requirements (including, for example, workshops, periodicals, software, and websites) Conducting discussions among students on specific topics and searching for related topics in the university library and government correspondence.
Social services (including, for example, guest lectures, vocational training, and field studies), external lectures, seminars, and conferences, scientific consultations, hosting researchers.